![]()
|
کربوهیدرات به پلی هیدروکسی آلدئید یا پلی هیدروکسی کتون و یا ترکیباتی که به این دو گروه هیدرولیز میشوند اطلاق میگردد.دسته ای از کربوهیدراتها را که نمیتوانند به ترکیب ساده تری شکسته شوند. مونوساکارید میگویند. گروهی را که در اثر هیدرولیز به دو مولکول مونوساکارید تجزیه شوند دی ساکارید و بالاخره کربوهیدراتهایی که به چندین واحد مونو ساکارید تجزیه میشوند را اولیگوساکارید گویند و چنانچه تعداد واحدهای تشکیل دهندة آن بیش از شش عدد باشد پلی ساکارید نامیده میشود.
مونوساکاریدها را میتوان به دو گروه عمده تقسیم کرد: اگر مونوساکاریدها دارای عامل آلدئیدی باشند آنها را آلدوز و چنانچه عامل کتونی داشته باشند آنها را کتوز مینامند.
از لحاظ احیا کنندگی نیز قندها را به دو دسته احیا کننده و غیر احیا کننده تقسیم میکنند. قندهای احیا کننده به علت داشتن گروههای احیا کننده آلدئیدی یا کتونی دارای خاصیت فوق هستند. قندهای احیا کننده میتوانند یونهای فلزاتی مثل مس دو ظرفیتی (Cu2+) و یون نقره را در محیط قلیایی احیا کنند. مس دو ظرفیتی پس از احیا به صورت مس یک ظرفیتی (Cu+) در می آید. این یون کمتر از مس دو ظرفیتی در آب محلول است و در نتیجه به صورت رسوب سبز رنگ CuOH یا رسوب قرمز رنگ Cu2O و یا مخلوط زرد رنگی از این دو ترکیب در می آید. اگر PH محیط اسیدی شود (مانند آزمایش بارفورد) و همچنین زمان حرارت دادن کنترل شود، فقط مونو ساکاریدها به این آزمایش جواب مثبت میدهند.
آزمایش مولیش: اسید سولفوریک غلیظ باعث هیدرولیز اتصالات گلیکوزیدی شده، ایجاد مونوساکارید میکند. مونوساکارید تولید شده آب خود را از دست میدهد و به فورفورال و مشتقات آن تبدیل میشود. سپس این ترکیب با آلفا نفتل کمپلکس بنفش رنگی ایجاد میکند.
روش کار:
۵ میلی لیتر محلول قند را در یک لوله آزمایش ریخته، به آن دو قطره محلول آلفا نفتل اضافه کنید و خوب بهم بزنید. به دقت ۳ میلی لیتر اسید سولفوریک غلیظ از دیواره لوله اضافه کنید. اسید را به آرامی اضافه کنید تا محلول درون لوله به هم نخورد مشاهده می کنیم که مابین محلول قند و محلول آلفا نفتل کمپلکس بنفش رنگ ایجاد می شود .
منبع
يكي از مهمترين و پركاربردترين روشهاي جداسازي و تشخيص مواد مختلف از يكديگر در آزمايشگاه، كروماتوگرافي است. در مواقعي كه جداسازي به روشهاي ديگر ناممكن است به راحتي ميتوان از اين روش استفاده كرد...
لينك دانلود فايل كامل:
یا
منبع
حجم : 1.08MB
فرمت : PDF
تعداد صفحات : 148
رمز فایل: www.bbook.ir
دانلود آز بیوشیمی 1
دانلود آز بیوشیمی 2
گزارش کار آزمایشگاه ژنتیک رشته زیست شناسی :
مشاهده و مطالعه مراحل تقسیم میتوز
آشنایی با مگس سرکه
آمیزش مونوهیبریدیسم
آمیزش دی هیبریدیسم
صفات وابسته به جنس
مشاهده ی کروموزوم های پلی تن
مطالعه کروماتین جنسی در یاخته های انسانی
گروه های خونی در انسان
تشخیص حس چشایی با ماده PTC
کروماتوگرافی رنگدانه های چشم مگس سرکه
حجم : 2.73 MB
رمز : www.iran-stu.com
این جزوه ی ارزشمند که توسط استاد پیام بهزادی تهیه و تدوین شده شامل تمامی سر فصل های درس آزمایشگاه قرچ شناسی بعلاوه ی گزارش کارهای این درس است که در اختیار شما عزیزان قرار میگیرد.
شامل:
طرز تهیه محیط کشت
تلقیح قارچ به محیط کشت (کشت نقطه ای - کشت لوله ای - کشت لام)
مراحل جداسازی قارچ از روی میوه ها
بررسی آزمایشگاهی انواع قارچ ها
جداسازی قارچ های خاکزی
مطالعه مخمرها
مطالعه گلسنگ ها
مطالعه ی میکروسکوپی قارچ های ماکروسکوپی
مطالعه قارچ های نماتدخوار
و ....
لینک دانلود
رمز فایل: www.bbooks.ir
مقدمه:
شير هنگامي كه از غدد شیری دام سالم دوشيده شود، عاری از باکتری یا داراي تعداد بسيار كمي باكتري است. مقدار بار میکروبی کل یا شمارش کلی میکروبی در شیر ضمن اینکه به عنوان یک روش متداول و شاخص ترین معیار در روند ارزیابی کیفیت شیرخام است، به عنوان یکی از ملاکهای مهم پیش بینی سلامت گاو و بهداشت وضعیت شیردوشی و نشانگر چگونگی حمل و نقل و نگهداری شیرخام می باشد.
انتقال آلودگى باکتریایى از محیط شیردوشى و تجهیزات آن به شیر غیرقابل اجتناب است چرا که ههم فلور طبیعی سینه دام و هم فلور محیط خارج خیلی راحت به شیر انتقال پیدا می کنند، ولى با این حال شمارش کلى باکتریایى شیرى که تا حد مناسبى سرد شده و تحت شرایط مطلوبى تولید شده باشد، باید در حد کمتر از 10000 باکترى در هر میلى لیتر باقى بماند. اگر شمارش باکتریایى شیر به طور قابل ملاحظه اى افزایش یابد مثلاً به بیش از 3 میلیون در میلى لیتر برسد، چربى، پروتئین یا لاکتوز شیر تجزیه مى شود که این امر سبب به وجود آمدن بو و طعم نامطبوع در شیر شده و به طور چشمگیرى قابلیت نگهدارى و کاربرد شیر را کاهش مى دهد. تعداد کل باکتری های شیر در رابطه با ارزیابی مناسب آن برای مصرف انسان نه تنها مهم است، بلکه اهمیت بیشتر آن در امکان وجود باکتری هایی است که قادرند موجب ایجاد بیماری در مصرف کننده شوند. در این میان باکتری های بیماریزا چون بروسلا، استافیلوکوکوس ها، لیستریا، سل گاوی، کلی فرمها، سالمونلا و ..... که موجب بیماریهایی مثل تب مالت، سل، حصبه، لیستریوز، اسهال خونی و التهابات گوارشی می گردند، مهم هستند. كلي فرم ها، باسیل های گرم منفی، بدون اسپور، میله ای شکل، هوازی و یا بی هوازی اختیاری هستند كه می توانند در حرارت 30 الی 37 درجه سانتی گراد رشد كنند. اين موجودات بسادگي مي توانند باعث تخريب شير شده و در مدت 24 الی 48 ساعت لاكتوز را تخمیر کرده و به اسيد لاكتيك و گاز تبديل نمايند و پروتئين هاي موجود در شير را هم بشكنند. کلی فرم ها می توانند به عنوان درجه بندی میزان آلودگی فراورده های خام مورد بررسی قرار گیرند. منبع اصلی آنها روده حیوانات خون گرم است. نمونه بارز آن اشریشیا است، كه در اين دسته جاي مي گيرد. جنس اشریشیا شامل شش گونه است که گونه اشریشیاکلی گونه شاخص آن می باشد. اشریشیاکلی معمولترین میکروارگانیسم هوازی در دستگاه گوارش برخی حیوانات و انسان است و به عنوان معیار آلودگی آب و مواد غذایی به مدفوع مطرح می باشد.كلي فرم ها طي فرآيند پاستوريزاسيون و با حرارت سريع از بين مي روند و بعد از حرارت دادن، تكثير نمي يابند و حضورشان در شير بيانگر آلودگي ثانويه است. اشریشیاکلی از طریق آب، شیر و فراورده های آن و گوشت به انسان منتقل می شود. وجود کلی فرم های مدفوعی مانند اشریشیاکلی دلالت بر آلودگی شیرخام با مدفوع حیوانی و انسانی است. وجود آن در شیر پاستوریزه نشانه ناسالم بودن آن شیر برای مصرف انسانی است. بر اساس استاندارد های موجود لازم است تعداد کلی فرم در یک میلی لیتر شیرخام کمتر از 100 عدد باشد. هم چنین تعداد کلی فرم ها در یک میلی لیتر شیر پاستوریزه باید کمتر از 10 عدد و اشریشیا کلی در یک میلی لیتر شیر پاستوریزه نباید وجود داشته باشد.
از دیگر باکتری های موجود در شیر می توان استرپتوکوک ها، لاکتوباسیلوس ها، میکروکوکوس ها و ... را نام برد. تبQ ، عفونت های استرپتوکوکی، توبرکلوزیز، بروسلوزیز و ...نیز از مهمترین بیماری هایی هستند که توسط شیر ایجاد می شوند.
برای از بین بردن باکتری های شیر از پاستوریزه کردن استفاده می شود. پاستوريزه کردن را مىتوان چنين تعريف کرد؛ گرم کردن شير بهمدت و با درجهاى که براى نابود کردن هر گونه عامل بيمارىزائى احتمالى موجود در شير لازم است بهشرط آنکه کمترين دگرگونى را در ترکيب شير بهوجود آورد و طعم و ارزش غذائى آن را هم تغيير ندهد.
با پاستوريزه کردن، نزديک به نود درصد ميکروبهاى شير از بين مىروند؛ از جمله ميکروبهاى سل که بيشتر در گرما پايدار هستند و عامل تب Q ولى با پاستوريزه کردن نه هاگ ميکروبها و نه ميکروبهاى گرما پايدار از بين نمىروند و از اينرو با وجود پاستوريزه کردن شير، چون گرماى محيط بعداً بالا مىرود ميکروبها به فراوانى تکثير مىيابند و براى کنترل رشد خون زيستمندان شير پاستوريزه بهسرعت تا چهار درجه صد قسمتى خنک مىشود و بايد تا زمان مصرف خنک بماند. فرآوردههاى شير پاستوريزه در جاهاى گرمسير در گرماى هجده درجه صد قسمتى بيش از هشت تا دوازده ساعت بهداشتى و سالم نمىمانند.
یکی از آزمایش هایی که به منظور ارزیابی کیفیت باکتریایی شیر خام صورت می گیرد، آزمایش احیای متیلن بلو است. اساس این آزمایش احیای متیلن بلوی افزوده شده به شیر، در اثر فعالیت متابولیکی باکتری های آن و بی رنگ شدن متیلن بلو می باشد. این آزمایش مبتنی بر این است كه باكتری های موجود در شیر در دمای مناسب به سرعت رشد كرده و اكسیژن محیط را مصرف كنند در اثر مصرف اكسیژن ، حالت شیمیایی محیط تغییر كرده و پتانسیل اكسیداسیون و احیاء پایین می آید . برای تخمین زدن میزان فعالیت باكتری ها ، متیلن بلو ( شناساگر حالت اكسیداسیون و احیاء ) به شیر افزوده می شود . این شناساگر در ابتدا رنگ آبی دارد . اما پس از مصرف شدن اكسیژن محیط توسط باكتری های موجود در شیر رنگ خود را از دست داده و بی رنگ می شود .به طور كلی ، طول مدت احیاء با تعداد باكتری های موجود در شیر نسبت عكس دارد . یعنی هر چه تعداد باكتری ها زیاد تر باشد زمان كمتری برای تغییر رنگ متیلن بلو لازم است . برای تسریع رشد باكتری های موجود در شیر و كاهش طول مدت آزمایش ، پس از افزودن شناساگر ، باید نمونه شیر را در دمای كنترل شده قرار داد . اگر متیلن بلو در کمتر از 30 دقیقه بی رنگ شود، کیفیت شیر بسیار پایین بوده و در کلاس 4 قرار می گیرد. کلاس 3 شیرهایی هستند که کیفیت پایینی دارند و متیلن بلو در آنها پس از 30 دقیقه تا 2 ساعت بی نگ می شود.کلاس 2 کیفیت بهتری داشته و در مورد شیرهایی تعریف می شود که عمل احیای متیلن بلو در آنها بین 2 تا 6 ساعت انجام می شود.بهترین کیفیت شیر نیز زمانی است که متیلن بلو بتواند در آن تا 8 ساعت احیا نشده بماند. متیلن بلو دارای فرمول بسته C16H18N3SCl و فرمول ساختاری به شکل زیر است:
شرح آزمایش:
مواد و لوازم مورد نیاز: نمونه شیر ( در اینجا شیرهای استریل فروشی در سوپرمارکت ها) ، متیلن بلو ، محیط کشتNA ، پلیت، لوله آزمایش، آب مقطر استریل، بن ماری، انکوباتور، ورتکس و ...
روش کار:
الف) Reduction test : میز کار را کاملا استریل کرده و در کنار شعله روشن با استفاده از چاقوی استریل شده روی شعله در پاکت شیر را باز کرده و با استفاده از پیپت استریل، 10 میلی لیتر شیر را برداشته و به لوله آزمایش در دار استریل انتقال می دهیم. سر لوله آزمایش را با درپوش بسته و شیر را روی ورتکس 25 بار تکان می دهیم.سپس در کنار شعله یک میلی لیتر متیلن بلو به آن می افزایم ، در لوله را بسته و لوله را چند بار اینورت می کنیم تا رنگ کاملا با شیر مخلوط شود.سپس لوله را در بن ماری گذاشته و برای بار اول پس از 5 دقیقه بیرون آورده و 3 بار اینورت کرده و مجددا در بن ماری می گزاریم.برای دفعات بعد این کار را با فاصله های زمانی 30 دقیقه انجام می دهیم و هر بار تغییر رنگ را بررسی می کنیم تا ببینم متیلن بلو پس از چه زمانی بی رنگ می شود.
ب) تست Colony count : این تست برای شمارش میکرو ارگانیسم های موجود در شیر انجام می شود. از شیر سریال دایلوشن تهیه می کنیم.بدین طریق که یک سی سی از شیر را در کنار شعله به یک لوله آزمایش حاوی 9 میلی لیتر آب استریل در افزوده و پس از پنبه گذاری چند بار تکان داده و بعد با چند بار پیپتینگ محلول را یکنواخت کرده و یک سی سی از آن را برداشته و به لوله آزمایش دیگری که آن نیز حاوی 9 سی سی آب مقطر استریل است انتقال می دهیم. این کارها را تا جایی تکرار می کنیم که تمامی رقت های مورد آزمایش را داشته باشیم( رقت های 0.1، 0.01، 0.001 و ...). سپس از هر رقت یک سی سی برداشته و در کنار شعله درون پلیت استریل ریخته و کشت پور پلیت را برای آن انجام می دهیم.
پس از انکوباسیون گذاری و گذشت زمان، رشد کلنی های باکتریایی را در پلیت ها بررسی می کنیم. با شمارش کلنی ها و ضرب تعداد کلنی در عکس رقت میزان باکتری در یک سی سی از شیر مورد آزمایش به دست می آید
منبع:www.iran-stu.com/.
مقدمه:
نقطه شروع بسیاری از روشهای بیولوژی مولکولی و تشخیصی ، جدا سازی DNA با درجه خلوص بالا می باشد. دستورالعمل استخراج DNA با پشتوانه ای از دانش بیوشیمی همراه است و نباید صرفاً استفاده از چند ماده انگاشته شود . درک عملکرد هر ماده این امکان را فراهم خواهد نمود که در صورت نبود یک ماده ، از ماده دیگری با کار مشابه استفاده کرد . شیوه هایی که جهت خالص سازی DNA مورد استفاده قرار می گیرد علاوه بر برخورداری از حداقل زمان و سرعت بالا ، روش مطمئنی جهت حذف ممانعت کننده ها (inhibiators) و خالص نموده کلیه اسید های نوکلئیک نیز باشد . این ممانعت کننده ها گوناگون بوده و می توانند در ارتباط به نوع نمونه متفاوت باشند . در صورتیکه خالص نمودن DNA در نمونه از کیفیت پایینی برخوردار باشد ، بواسطه اثر مهار کنندگی مواد موجود در نمونه ها و یا مواد استفاده شده در مراحل خالص سازی ، بر فعالیت پلیمراز اثر گذاشته و نتیجه تست منفی کاذب خواهد گردید.
روشهای مختلفی برای استخراج DNA از میوه ها و پیاز ارائه شده اند که دلایل زیر برای اعمالی که در این روشهای مختلف انجام می شود ذکر می گردد:
1-چلیت کردن کاتیون های دو ظرفیتی مانند Ca2+, Mg2+ به وسیله نمکبرای متوقف کردن اعمال آنزیم تجزیه کنندهDNA (دی ان آزDNase-) همچنین نمک می تواند انتهاهای فسفات DNA را به هم نزدیک کند و در نتیجه رسوب آن را آسانتر نماید.
2-خرد کردن سلولها به وسیله رنده کردن
3- ازبین بردن لیپیدهای غشاء به وسیله اضافه کردن دترجنت و در نتیجه شکسته شدن غشاء
4-از بین بردن پروتئین های سلول و هیستون ها ی متصل به DNA به وسیله اضافه کردن یک پروتئاز و یا ته نشین کردن آنها با استات سدیم یا آمونیوم و یا نمک آشپزخانه
5-رسوب DNA در اتانول یا ایزوپروپانول سرد زیرا DNA در الکل نامحلول است اما در آب محلول است به هم می چسبند و این مرحله همچنین نمک را خارج می کند.
6-حرارت دادن(50 تا 60 درجه سانتی گراد) نه تنها به شکستن سلولها کمک می کند بلکه باعث غیر فعال شدن آنزیم های DNaseنیز می شود البته حرارت دادن اگر زیاد طول بکشد خود DNA را نیزتجزیه می کند. به همین علت در روشهائی که از حرارت استفاده می شود بایستی حد اکثر 12 دقیقه عصاره را در حمام آب گرم قرار داد و سپس بلافاصله جهت جلوگیری از انهدام DNA عصاره را در حمام آب سرد-یخ به مدت15 -5 دقیقه قرار داد.
7-کج نگاه داشتن لوله و سپس اضافه کردن الکل سرد مانع از مخلوط شدن عصاره و الکل میگردد و در نتیجه دو فاز تشکیل می گردد.
شرح آزمایش:
روی میز استریل شده در کنار شعله، یک لوپ ( تقریبا به اندازه یک عدس) باکتری از روی پلیت برمی داریم و در درون 200 میکرولیتر بافر TE درون یک ویال حل می کنیم. سپس مراحل زیر را به ترتیب برا آن انجام می دهیم( دقت شود که تمام مراحل در کنار شعله و کاملا استریل انجام شود و برای افزودن مواد از سمپلر مناسب استفاده شود.) :
- افزودن 20 میکرولیتر آنزیم لیزوزیم برای تخریب دیواره باکتریایی
- حرارت دهی در بن ماری در دمای 37 درجه به مدت 20 دقیقه
- افزودن 25 میکرولیتر SDS با غلظت 10 درصد جهت لیز سلولی ( برای تخلیص بیشتر دی ان ای می توان در صورت امکان از آنزیم پروتئاز به میزان 2.5 میکرولیتر و RNAase به میزان 3 میکرولیتر استفاده کرد.)
- افزودن 90 میکرولیتر SMNaCl به میزان 75 میکرولیتر
- انکوباسیون گذاری به مدت 10 دقیقه در فور با دمای 65 درجه سانتی گراد
- پروتئین زدایی با افزدون میزان هم حجم کلروفروم (تقریبا 200 میکرولیتر)
- سانتریفوژ ویال به مدت 5 دقیقه
- برداشتن مایع روی ویال و تکرار عمل پروتئین زدایی برای دو بار دیگر همراه با سانتریفوژ (می توان در این مرحله از فنل هم استفاده کرد.)
- رسوب دهی DNA با افزودن حدود0.6 حجم ماده، پروپانول (180میکرولیتر پروپانول) به ویال و سرمادهی آن به مدت 20 دقیقه در دمای 20- در فریزر
- سانتریفوژ با دور 8000 و به مدت 5 دقیقه
- شست و شو با الکل و سانتریفوژ مجدد
- دور ریختن محلول روی ویال ( کج کردن ویال و کشیده شدن آب با دستمال کاغذی؛ باید مراقب بود این کار با شدت انجام نشود چون موجب از دست رفتن رسوب دی ان ای می شود.) و صبر کردن تا خشک شدن کامل ویال
- افزودن 50 میکرولیتر از بافرTE به ویال
- تزریق محلول به ژل الکتروفورز و مشاهده نوارهای تشکیلی
نکته: برای نگه داری کوتاه مدت دی ان ای می توان از دمای 20- و برای نگه داری طولانی مدت آن باید از دمای 70- استفاده کرد.
منبع:www.iran-stu.com/
(البته مشاهداتش بسته به نوع خاکی که استفاده کردین متفاوته و من طبق ستون خودمون اونا رو نوشتم.هر چند محل دیدن انواع باکتریها همون چیزیه که ذکر شده.)
هدف: مشاهده ارتباط میکروارگانیسم ها با هم و بررسی چرخه عناصر و همینطور کشت باکتریهای مختلف در محیط شبیه سازی شده
مقدمه:
روش های مختلفی جهت شناسایی و مطالعه میکروارگانیسم های محیط وجود دارد. یکی از این روش های مهم و کارآمد ستون وینوگراوسکی است. ستون وینوگراوسکی اکوسیستم کوچک و کاملی است که جهت مطالعه اکولوژی میکروارگانیسم ها به کار گرفته می شود و به نام کاشف آن سرجی وینوگراوسکی معروف است. یکی از مهمترین کاربردهای این ستون این است که نشان می دهد چگونه میکروارگانیسم های مختلف یک اکوسیستم با هم ارتباط داشته و زمینه رشد و نمو همدیگر را مهیا یا مهار کنند. به عبارتی در نتیجه فعالیت یک میکروارگانیسم رشد دیگر میکروارگانیسم ها تحریک شده یا متوقف می شود.
میکروارگانیسم های مختلفی که در نمونه وجود دارند جهت رشد و نمو خود نیاز به شرایطی دارند که برای برخی از آنها شرایط مورد نیاز وجود داشته ولی برای برخی دیگر خصوصیات اولیه موجود شرایط مورد نیاز را مهیا نمی کنند. این شرایط مورد نیازشان در نتیجه رشد و نمو و نهایتاً فعالیت متابولیسمی گروهی از میکروارگانیسم ها که شرایط رشد آنها مهیا است، ایجاد می گردد. آنچه که در این ستون بایستی به آن توجه شود چگونگی ایجاد این شرایط یا وجود ارتباط بین میکروارگانیسم ها است.
در طبیعت بین میکروارگانیسم ها روابط مختلفی وجود دارد که به حالت های مختلفی یافت می شود. در ستون وینوگراوسکی می توان این روابط را مشاهده نمود جهت این امر نیاز است که شرایط خاصی در این ستون وجود داشته باشد که نیازمندی های رشد میکروارگانیسم ها را مهیا کند. نکته بسیار مهم و بسیار حائز اهمیت در این ستون، استفاده از آن جهت شناسایی یا ایزولاسیون باکتری خاصی از یک اکوسیستم است که در این مورد یکی از خصوصیات اصلی و بارز این میکروارگانیسم را در نظر گرفته و ستون وینوگراوسکی را براساس آن می سازیم. به عنوان مثال چنانچه هدف ایزولاسیون باکتری های دارای آنزیم پکتیناز باشد مواد دارای پکتین مانند کاه، ریشه درختان، برگ، گوشت، تخم مرغ و.... را به آن اضافه می کنیم و یا چنانچه هدف ایزولاسیون باکتری های دارای سلولز باشد به ستون به عنوان منبع کربن، تکه های کاغذ اضافه می شود.
شرح آزمایش:
استوانه ای بلند و شفاف را برای کار انتخاب کرده و ابتدا مقداری کاغذ را ریز کرده و به عنوان منبع کربن و یک قاشق سولفات کلسیم و کربنات کلسیم عنوان منبع کربن و گوگرد را با مقداری خاک مخلوط کرده و ته ستون می ریزیم. عمق این مواد باید حدودا 2 سانتی متر باشد. سپس روی آن خاک می ریزیم. این خاک باید مرطوب و نم دار و بدون سنگریزه باشد. بهتر است از گِل بدون سنگ استفاده کرد. سه چهارم ستون را با این خاک پر کرده و خاک را کاملا فشرده می کنیم تا بین آن هوا نماند و شرایط برای رشد باکتری های بی هوازی مهیا شود. سپس روی خاک، آب ریخته و ستون را در محلی که کاملا نورگیر باشد یا زیر چراغ مطالعه قرار می دهیم.
می توان پس از چندماه و رشد میکروارگانیسمها، از روی ستون نمونه گرفته و رنگ آمیزی کرد. برای این کار مقداری از خاک سبز رنگ دارای سیانوباکتر را برداشته و در آب حل می کنیم و پس از ته نشین شدن خاک با لوپ از روی آب نمونه گرفته و با کریستال ویوله رنگ آمیزی و مشاهده می کنیم. همچنین می توان یک قطره معلق را روی لام گذاشته و با گذاشتن لامل آن را مشاهده کرد.
مشاهدات :
در انتهای ستون رنگ سیاه مشاهده می شود که نشان دهنده رشد باکتری های بی هوازی اجباری در فضای به دور از نور و اکسیژن از سولفات و سلولز کاغذ استفاده می کنند. باکتری هایی مثل کلستریدیوم ها که از سلولز و دسولفوویبریوها که از سولفات به عنوان پذیرنده الکترون استفاده می کنند، در این ناحیه رشد می کنند.
کمی بالاتر از آن منطقه بی هوازی روشن است که باکتری های گوگردی های سبز و ارغوانی رشد کرده و ستون به رنگهای قرمز تیره و سبز در می آید.این باکتری ها از H2S آزاد شده توسط باکتری های دسولفوویبریو استفاده می کنند.
کمی بالاتر از باکتری های فوتوسنتز کننده گوگردی، باکتری های غیر گوگردی فوتوسنتز کننده رشد می کنند که ستون را به رنگ قرمز متمایل به بنفش در می آورند.
در بالاترین ناحیه ستون که غنی از اکسیژن است جلبک ها و سیانوباکترها با رنگ سبز به خوبی قابل رویت اند. با رنگ آمیزی خاک ناحیه رویی، باکتری های رشته مانند و طویل مشاهده می شوند که همان سیانوباکتری ها هستند. علاوه بر آن کوکسی های درشتی نیز مشاهده شدند.
در مشاهده لام قطره معلق نیز انواع و اقسام میکروارگانیسم های متحرک مشاهده شدند که شکل های متنوعی داشتند.از باکتری های کوکسی شکل و باسیل گرفته تا اشکال دوکی شکل با دیواره سبز رنگ. برخی از نمونه های مشاهده نیز دارای حرکت زنشی بودند.
خطاها:
- فشرده نشدن خاک به قدر کافی و به دام افتادن هوا در آن
- مناسب نبودن نمونه خاک
- نرسیدن نور به قدر کافی به ستون
منبع:www.iran-stu.com/
مشاهده کروموزوم های پلی تن
رمز : www.iran-stu.com
اجزای مختلف یاخته زنده به علت دارا بودن اختلاف غلظت و ضریب شکست بسیار کم به هنگام جذب طیف نور مرئی ، به قدر کافی کنتراست یا اختلاف میزان نور از خودشان نمیدهند. رنگهای زیستی ، بدون اینکه اندامکهای یاخته را بیجان سازند، آنها را بطور انتخابی رنگآمیزی میکنند. اساس و پایه رنگ آمیزی ترکیب مولکول های ماده رنگی مورد نظر با مولکول های اندام یا اجزای هدف می باشد. تعدادی از مواد رنگی به صورت رنگ عمومی کاربرد دارد و برخی ازرنگ ها مثل سبز ژانوس رنگ اختصاصی میتوکندری و یا قرمز خنثی برای رنگ آمیزی واکوئل است. رنگ های زیستی به رنگ هایی اطلاق می شود که هیچ گونه اثر سوئی در سلول های زنده نداشته باشند. با حفظ حیات نمونه اجزای مورد مطالعه به صورت اختصاصی رنگ می شوند. رنگ های حیاتی باید با غلظت پایین و شرایط اختصاصی از نظر PH و مولاریته تهیه شوند و مدت زمان رنگ آمیزی کوتاه باشد.
یک تعداد از رنگ های مورد استفاده رنگ های اسیدی و یک عده دیگر جز رنگ های بازی است که این مواد هم با قسمتهای آنیونی و کاتیونی غشای اندامک ها ترکیب می شوند و موجب رنگی شدن آن غشاها می شوند.
جهت مشاهده آزمایشات علوم پایه(ریاضی،فیزیک،زیست شناسی وزمین شناسی وشیمی) روی هر عنوان کلیک نمایید سپس آزمایش مربوطه را روی کامپیوترخود ذخیره وآن را اجرا نمایید. امیدوارم از این فعالیت نهایت استفاده را برده باشید.
دانشجویان عزیز عکس های آزمایشگاه سلولی ومولکولی رو دانلود کنید
سپس از حالت فشرده خارج نمایید.
دانلود
جزوه آزمایشگاه میکروبیولوژی عمومی تهیه شده توسط مهرنوش تنگستانی
فهرست مطالب:
اصول اولیه کار در آزمایشگاه میکروبیولوژی
آشنایی با وسایل و ابزار کار با آزمایشگاه میکروب شناسی
استریلیزاسیون در آزمایشگاه
استریلیزاسیون توس دستگاه اتوکلاو
محیط های کشت باکتریایی
انواع تقسیم بندی محیط های کشت
آماده سازی و استریل کردن محیط های کشت میکروبی
کشت باکتری
تهیه رقت یا رقیق کردن نمونه (Serial Dilution)
آزمایش مستقیم نمونه ها
رنگ آمیزی گرم Gram Staining
رنگ آمیزی کپوسل (رنگ آمیزی منفی یا زمینه سیاه)
رنگ آمیزی اسیدفاست (روش زیل نیلسون)
رنگ آمیزی اسپور
رنگ آمیزی کپکها
دانلود جزوه
كمیته آنزیمولوژی ، آنزیم ها را به شش طبقه تقسیم كرد و برای هر طبقه یك شماره گذاشت
1 – اكسیدوردوكتازها ( oxidoreductase ) – این آنزیم ها در واكنش های اكسیداسیون و احیا دخالت دارند.
2 – ترانسفرازها ( transferase ) – انتقال یك اتم یا یك گروه را بین دو مولكول انجام می دهند.
3 – هیدرولاز ها ( hydrolase ) – این آنزیم ها در واكنش های هیدرولیز دخالت دارند.
4 – لیازها ( lyase ) – خارج كردن یك گروه از سوبسترا ( به شرطی كه به طریق هیدرولیز نباشد ) را انجام
می دهند.
5 – ایزومرآزها ( isomerase ) – در واكنش های ایزومریزاسیون دخالت دارند.
6 – لیگازها ( ligase ) – اتصال دو مولكول با استفاده از شكستن پیوند فسفات یا پیروفسفات در نوكلئوزید تری
فسفات را انجام می دهند.
برای هر آنزیم یك نام ( E.C. name ) و یك عدد ( E.C. number ) تعیین شده است. در اینجا E.C. مخفف
Enzyme Commission می باشد. مثلا اگر عدد آنزیمی چنین بود :
E.C. 1.1.1.27
عدد اول نشاندهنده طبقه ( در بالا ذكر شد ) ، عدد دوم نشاندهنده گروه ( یعنی آن طبقه به چند گروه تقسیم
می شود)، عدد سوم زیرگروه و عدد چهارم مشخص كننده نوع واكنش است.
ایزوآنزیم ها ، آنزیم های مختلفی هستند كه واكنش های یكسانی را كاتالیز می كنند. بنابراین شكل مشابهی در تقسیم بندی چهار بخشی خواهند داشت. برای مثال پنج ایزوآنزیم مختلف از لاكتات دهیدروژناز وجود داردكه تمام آنها یك كد شناسایی مشابه دارند.
توجه داشته باشید كه بعضی از واكنش های كاتالیزوری برگشت پذیرند و تقسیم بندی آنها بر اساس این كه یك آنزیم واكنش رفت را كاتالیز كند ، مشابه واكنش برگشت نخواهد بود. تقسیم بندی مورد استفاده بر اساس مسیر مهم تر واكنش از نقطه نظر بیوشیمیایی یا برخی مقررات تعریف شده به وسیله كمیته می باشد.
مثال: در واكنش های اكسیداسیون و احیایی كه NAD+ و NADH دخالت دارند ، طبقه بندی بر اساس جهتی خواهد بود كه NAD+ ( گیرنده الكترون ) یا NADH ( دهنده الكترون ) انجام می دهند.

حدود یك دهه پیش خرد متعارف بر آن بود كه ما برای انجام هزاران فرایند سلولی كه كاركرد بدن ما را حفظ می كنند به چیزی حدود ۱۰۰ هزار ژن نیاز داریم. اما در نهایت معلوم شد كه ما فقط در حدود ۲۵ هزار ژن داریم- تقریباً هم تعداد با ژن های گیاه گلدار كوچكی به نام Arabidopsis و اندكی بیشتر از كرم Caenorhabditis elegans.
این شگفتی بزرگ به شناختی كه در میان دانشمندان پدید می آمد نیروی تازه ای بخشید: ژنوم ما و پستانداران دیگر نسبت به آنچه زمانی به نظر می آمد پیچیده ترند و از انعطاف پذیری بسیار بیشتری برخوردار هستند.
کک آبی ممکن است تنها شکلی ساده از حیات برکهای باشد؛ اما از لحاظ پیچیدگی ژنتیکی و رفتارهای زیستی و جنسی بسیار منحصر به فرد است و با 31 هزار ژن، حتی روی دست انسان 23 هزار ژنی زده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دانشمندان دانشگاه ایندیانا به تازگی دریافتهاند که این موجود یک میلیمتری بیشتر از هر موجود شناخته شده دیگری ژن دارد! در حالت کلی حدود 31 هزار ژن در دی.ان.ای این کک وجود دارد؛ در حالیکه انسانها حدود 23 هزار ژن دارند.
دافنیا ژولکس یکی از انواع متداول کک آبی، اولین سختپوستی است که از یک طرح نشانگر توالی شیمیایی که کد ژنتیکی یا ژنوم را میسازد برخوردار است. در نگاه اول، دافنیا با بدن شفاف، اندامهای مجهز به مفصل کاذب، چشمهای مرکب و سیستم ساده عصبی و گردش خون، جانداری بسیار معمولی به نظر میرسد؛ اما ژنوم این جاندار نه تنها بسیار بزرگ بوده بلکه سرشار از شگفتی است.
به گفته دانشمندان، بیش از یک سوم ژنهای دافنیا در هیچ موجود زنده دیگری ثبت نشده است. ترکیب ژنتیکی عجیب این کک رفتارهای غیر معمولی را منعکس میکند که از مدتها پیش مورد بررسی دانشمندان قرار گرفته است.
همچنین این حیوان از خود واکنشهای منحصر به فردی در برابر استرس نشان میدهد. دافنیا همچنین میتواند خود را با طیفهای وسیعی از اسیدیته، سموم، غلظتهای اکسیژن، کیفیت غذا و دما وفق دهد. این موجودات قادر به تولید مثل جنسی و غیرجنسی هستند. آنها در نبود جنس نر به صورت کلونال تکثیر میشوند تا اینکه شرایط سخت محیطی آنها را مجبور به جفتگیری کند.
به گفته محققان، نرخ بالای تکثیر ژن در دافنیا دلیل اصلی برخورداری این حیوان از این تعداد بالای ژن است. این نرخ سه برابر بیشتر از سایر بیمهرگان و 30 درصد بیشتر از انسانهاست.
++++++++++++++++++++++
منبع:http://www.iranbiology.ir/news/comment.php?comment.news.153
آزمایشگاه بیو شیمی
دانلود لینک زیر:
نمونه ای از گزارش کار های آماده ی درس آزمایشگاه فیزیک 1 که برای شما تهیه شده است برای دانلود گذاشته شده است
نمونه ای از گزارش کارها:
1-کولیس
2-اندازه گیری شتاب
و ...
در این پست گزارش کار آزمایشگاه فیزیک ۱ رو در اختیارتون قرار خواهیم داد . دوستان عزیز گزارش کار های مورد نیاز خود را در بخش نظرات اعلام نمایید و ما را از نظرات خود ( چه خوب . چه بد ) محروم نکنید.
آونگ ساده . اندازه گیری . برایند گیری نیروها . فنرها . حرکت پرتابی . حرکت نوسانی فنر . سقوط آزاد . قانون هوک . ماشین آتوود . قوانین نیوتن
- برای دانلود گزارش کار اینجا کلیک کنید
- حجم فایل : ۱٫۱۷ مگا بایت
- فایل تست شده و لینک سالم می باشد
wowo.IR
1 - تعیین غلظت اسید استیک مجهول به کمک تیراسیون
2 - تعیین pka اسیداستیک توسط منحنی تتراسیون و بدن منحنی تتراسیون
3 - بررسی خاصیت تامپونی پلاسما