![]()
|
در کتاب مذکور با بررسی کامل و جزء به جزء تمام مطالعات انجام شده در سراسر جهان در زمینه کاربرد نانوتکنولوژی در ویرایش ژنوم به واسطه سیستم CRISPR/Cas که کاملا مناسب تعریف پروژههای علمی و همچنین تدریس میباشد، در فصلهای اولیه کتاب مقدمهای برای انواع تکنیکهای ویرایش ژنوم و سیستم قدرتمند CRISPR/Cas و طراحی آزمایشهای مبتنی بر این سیستم و هم چنین تکنیک پرایم ادیتینگ آورده شده است.
برای تهیه و خرید کتاب به صورت پی دی اف می توانید به شماره واتس آپ ۰۹۲۲۴۴۵۰۹۱۲ پیام بدهید.
گرد آوری و تنظیم : حسین رحیمی
دانلود کنید
مصاحبه با رتبه یک رشته هماتولوژی امسال..آقای نیکنام ریاحی
رشته کارشناسی ایشان علوم ازمایشگاهی بوده.
لطفا منابع درسی و جزوات خود را معرفی کنید
هماتو : جزوه و كپى ها و كتاب نكته آموز دكتر بشاش + IQB
ايمنى : كتاب الگوريتمى دكتر بشاش + تستهاى دكتر بشاش
زيست : جزوه دكتر جعفرنژاد + IQB
بيوشيمى : كتاب نجات شكوهى + IQB
زبان : فقط حفظ لغت(لغات لزگى،تافل،٥٠٤)
بخش خونسازى و بانك خون رو از رو هنرى يه نگاهى كردم و نكاتى كه دكتر بشاش نگفته بودن رو خوندنم
لطفا نحوه مطالعہ و زمان بندیتونو بگید، شنیدیم که از دوران کارشناسی روی رشته هماتو برنامه ریزی کردید درست است؟
بلہ،از ترم ٤ كلاساى دكتر بشاش رو رفتم ولى وقت خوندن نداشتم.
از تابستون ٩٤ شروع كردم به خوندن..تو تابستون بيوشيمى و زيست رو فقط ميخوندم..روزى حدود ٤ ساعت
مهر و آبان هم فقط ايمنى و هماتو خوندم
بعدش ديگه همه درسارو باهم ديگه ميخوندم و دوره ميكردم و تكرار ميكردم.
از مهر تا دى هم حدود ٦ ساعت ميخوندم.. از دى تا اسفند اينا ٨ ساعت
بعدشم تا كنكور ١١ ساعت.. تو هفته هم يه روز استراحت مطلق بود
دانشجویان دقت کنید تمامی قبول شدگان تا به این لحظه 1روز را فقط برای استراحت کارهای شخصی و... اختصاص دادند
نحوه مطالعه برای دروس بخصوص هماتو چطور بوده؟
درست خوندن و اينكه ادم چى بخونه خيلى مهمه
و اينكه يه منبعى رو انتخاب بكنه و همونو خيلى خوب فول بشه
من روش خاصى نداشتم..فقط ميخوندم و همينجور هر روز تكرار ميكردم..فكر كنم هر مطلب رو ١٠٠ بار شايد خونده باشم و دوره كرده باشم
انگیزتون برای قبولی چی بود.
ديگه انگيزه ميشه همون قبول شدن ديگه... انگيزه بيشتر از اين؟ قبولى و اينكه رتبه زير ٥ بيارم... پس هدف چی؟بله خب هدف هم كه هركى واسه خودش داره.
صحبت اخر و اگر مورد خاصی لازم میدونید متذکر بشید
چقد مهربون هستند ایشون
از دكتر بشاش كه واقعا قبوليم رو مديون ايشون هستم خيلى تشكر ميكنم..و همچنين از پرسنل بيمارستان اختر كه كاراموزيم رو اونجا بودم مخصوصا دكترحسنعلى كه تو زبان خيلى كمكم كردن
و دست پدر و مادرم رو هم ميبوسم كه هميشه پشتم بودن و هستن
سپاس از اقای ریاحی از اینکہ وقت وتجربیات ارزشمند خود را در اختیار ما و دانشجویان قرار دادند با آرزوی موفقیت های عالی و بیشتر برای ایشان و پدر مادر عزیزشان..متشکرم
برداشته شده از مجله آمثبت
مجموعه کامل آزمایشگاه جانورشناسی به همراه جزوه امتحانی(تهیه کننده:حسین رحیمی)
برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید...
اصول ژنتیک پزشکی امری 2012
بدون شك اين كتاب يكي از معتبرترين و پرفروشترين منابع ژنتيك در جهان در سي سال است كه در بسياري از كشورها توسط دانشجويان مورد استفاده قرار ميگيرد. از آنجايي كه اين كتاب يكي از منابع مهم براي رشتههاي علوم پايه پزشكي و دندانپزشكي و از منابع اصلي آمادگي آزمونهاي كارشناسيارشد و دكترا بود، با تلاش ستودني يكي از برجستهترين اساتيد ژنتيك ايران دکتر نوری دلویی ترجمه شده است. |
|
مشخصات كليدي: |
بیوشیمی به زبان ساده
مولفین:
داود ملک زاده
بهزاد شکوئی
بهناز شکوئی
"بزودی"
بر اساس آخرین لیست منبع درسی نیمسال دوم 94-93 دانشگاه پیام نور، منبع درس فرهنگ و تمدن اسلامی کتاب (فرهنگ و تمدن اسلامی – تالیف فاطمه جان احمدی – از سری نشر معارف) می باشد و آزمون پایان ترم نیمسال دوم 94-93 بر اساس این منبع طراحی خواهد شد.
بر اساس این گزارش منبع درس فرهنگ و تمدن اسلامی برای مقاطع کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی برای نیمسال اول 94-93 دانشگاه پیام نور برای گروه های علوم انسانی و علوم پایه طبق منبع ذکر شده می باشد.
موفقیت وکسب مقام اول در مسابقات پاور لیفتینگ شهرستان سرعین توسط جناب آقای ایرانی را به ایشان وخانواده محترمشان صمیمانه تبریک عرض نموده و امیدواریم شاهد موفقیت های بیشتر ایشان در عرصه های مختلف باشیم
مدیریت سایت دانشجویان زیست شناسی پیام نور اردبیل
بر اساس بخشنامه جدید سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور ، از نیمسال دوم 94-93 اعتراض دانشجویان به سوالات امتحانات پایان ترم توسط مراکز و واحدها و با تایید اساتید باید در سیستم گلستان پیام نور ثبت شود.
در گفتگوی اختصاصی پیام نورنا با یکی از مسئولین مرکز آزمون سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور عنوان شد : حدود 2 هفته پیش در جلسه معاونت آموزشی دانشگاه پیام نور با مسئولین سیستم جامع گلستان پیام نور ، تصمیمی جدید برای ثبت اعتراض دانشجویان به سوالات پایان ترم گرفته شده است که این تصمیم جدید 3 علت اصلی دارد:
1- محدود بودن توضیحات اعتراض : به این معنی که دانشجو به صورت کامل نمی توانست منظور خود را از اعتراض ثبت شده بیان کند و مرکز آزمون نیز از اعتراضات ثبت شده اطلاع کافی نداشت. با این تصمیم جدید اعتراضات به شیوه بهتری و با درج توضیحات کاملتری در سیستم ثبت خواهد شد.
2- حجم اعتراضات بسیار بالا : حجم اعتراضات به قدری زیاد هست که امکان بررسی تمام اعتراضات نیست و دلیل این موضوع همکاری نکردن دانشجویان می باشد که در اکثر موارد اعتراضات رو بدون دلیل ثبت می کنند و این باعث می شود که زمان بسیار زیادی برای بررسی اعتراضات انجام شود!
3- عدم پاسخگویی سیستم گلستان : و آخرین دلیل اصلی این هست که سیستم گلستان قادر به ثبت تمام اعتراضات نیست. حجم اعتراضات بسیار زیاد هست و سیستم در گاهی مواقع قادر به ثبت اعتراض توسط دانشجویان نیست.
نظر به حجم بالای اعتراضات دانشجویان در پایان هر نیمسال جهت بررسی در بانک سوال سازمان مرکزی و با عنایت به اینکه بسیاری از این اعتراضات وارد نمیباشد، به منظور پاسخگویی سریع و بهینه به اعتراضات اصولی دانشجویان، کلیه کاربران در مراکز/ واحدهای تابعه هر استان در زمانی مقرر پس از بارگذاری سوالات بر روی سیستم و ثبت اعتراض توسط دانشجویان با هماهنگی اساتید تعیین شده در آن مرکز/ واحد به گزارشات 353 (لیست اشکالات کلید سوال های امتحانی اعلامی مراکز و استان) و 323 (لیست ایرادات سوال های امتحان) مراجعه نموده (زمان دریافت آخرین گزارش از سیستم توسط این مرکز یک هفته پس از تاریخ آخرین آزمون در پایان هر هفته امتحانی میباشد) و با صلاحدید اساتید دروس مورد اعتراض، نسبت به تایید و یا عدم تایید لیست اعتراضات دانشجویان اقدام نمایند
لازم بذکر است از نیمسال دوم 94-93 صرفاً به اعتراضاتی که (در گزارشات فوق) مورد تأیید مرکز/واحد مربوطه میباشد، رسیدگی خواهند شد.
مهدی باقرپسندی ، رئیس بانک سوالات سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور در گفتگوی اختصاصی با پیام نورنا از موضوع ثبت بدون دلیل اعتراضات توسط دانشجویان گله داشتند و عنوان کردند : دانشجویان بدون دلیل خاصی و صرفا برای اینکه شاید اعتراضشان مورد قبول واقع شود (تیری در تاریکی) ، برای سوالات پایان ترم اعتراض ثبت می کنند و این باعث خواهد شد کسانی که واقعا اعتراضشان مورد قبول هست به حق خود نرسند و زمان بسیار زیادی صرف رسیدگی به تمام اعتراضات شود.
با این موضوع از نیمسال دوم 94-93 به بعد ، دانشجویان اگر به سوال امتحانات پایان ترم اعتراضی دارند باید با اساتید خود هماهنگ کنند و اساتید تعیین شده در آن مرکز/واح بعد از تایید اعتراض ، به مسئولین آن مرکز اعتراض را برای ثبت در سیستم گلستان بدهند.
مطمئنا با این موضوع بازدهی رسیدگی به اعتراضات بسیار بالاتر خواهد رفت و اعتراضات به شیوه بهتر و اصولی تری در سیستم گلستان توسط مراکز ثبت خواهد شد.
دقت کنید از نیمسال دوم 94-93 به بعد ، اعتراضاتی که توسط دانشجویان به صورت شخصی در سیستم گلستان ثبت شود ، رسیدگی نخواهد شد
منبع:پایگاه خبری پیام نور
به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : در خبری که کاملا اختصاصی در سایت پیام نورنا منتشر شد . مورخ 23 اسفند ماه 1393 ابلاغیه آیین نامه جدید کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) دانشگاه ها به امضاء دکتر شریعتی ، معاون محترم آموزشی وزارت علوم رسید.
و در روز 15 فروردین ماه 1394 این آیین نامه توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تمام دانشگاه ها ابلاغ شد.
اگر چه این آیین نامه از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری به کلیه دانشگاه ها ابلاغ شده است اما در دانشگاه پیام نور برای اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در شورای آموزشی دانشگاه است و بلاخره سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور اصلاحیه جدید آیین نامه آموزشی کارشناسی دانشگاه پیام نور را به تمام استان ها ابلاغ کرد.
بر اساس این اصلاحیه ، تبصره ماده 8 و تبصره ماده 17 در آیین نامه آموزشی دانشجویان دانشگاه پیام نور تغییر کرده است :
1- به استناد تبصره ماده 8 آیین نامه وزارتی ، چنانچه دانشجویی یک درس عملی- نظری را اخذ ولی نمره قبولی کسب نکند، اما دوره عملی درس را گذرانده باشد، می تواند بخش نظری آن درس را به صورت معرفی به استاد در نیمسال بعد با رعایت مفاد ماده 8 اخذ نماید.
2- به استناد تبصره 1 ماده 18 آیین نامه وزارتی ، دانشجویی که در هر نیمسال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند، چنانچه در نیمسال های بعدی، درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند، نمره یا تمام نمره های مردودی قبلی در ریز نمرات تحصیلی دانشجو، ثبت و باقی می ماند، اما در میانگین کل دوره بی اثر و صرفا آخرین نمره قبولی در آن درس ملاک محاسبه میانگین کل دوره خواهد بود.
3- به استناد تبصره 2 از ماده 18 آیین نامه وزارتی ، گذراندن دروس با استفاده از تبصره 1 ماده 18 ، صرفا برای محاسبه میانگین کل دوره تحصیلی در هنگام دانش آموختگی می باشد. نمرات مردودی در میانگین ترم محاسبه می شود.
4- به استناد تبصره 3 ماده 18 آیین نامه وزارتی ، تسهیلات این بخشنامه شامل دانشجویانی که به دلیل تقلب و یا حکم کمیته انضباطی نمره مردودی دریافت می کنند نمی شود.
5- به استناد ماده 33 آیین نامه وزارتی ، مفاد موارد فوق برای دانشجویان ورودی سال تحصیلی 94-93 و پس از آن و نیز تمام دانشجویانی که در زمان ابلاغ این بخشنامه شاغل به تحصیل هستند، به شرطی که خللی در تحصیل ایشان ایجاد نکند لازم الاجرا است.
دانشجویان عزیز پس دقت داشته باشید بر اساس اصلاحیه آیین نامه جدید آموزشی مقطع کارشناسی (پیوسته – ناپیوسته) دانشگاه پیام نور ، نمرات ردی در معدل کل محاسبه نمی شود و فقط نمرات قبولی دانشجویان در معدل کل دانشجو موثر و محاسبه خواهد شد. ولی نمرات ردی در معدل ترم باقی و محاسبه می شود .
توجه : دقت داشته باشید به احتمال زیاد ، حذف نمرات ردی در سیستم اعمال نمی شود و فقط زمانی که فارغ التحصیل شوید ، سیستم نمرات ردی را از معدل کل حذف و بی اثر خواهد کرد و معدل کلی که در مدرک درج خواهد شد بدون محاسبه نمرات مردودی می باشد.
برای مشاهده بخشنامه در سایز اصلی برروی آن کلیک کنید
تشریح ماهی این لینک روش کالبدشکافی و تشریح ماهیهای آزاد (مثل قزلآلا) رو به صورت گام به گام٬ همراه با تصویر آموزش میدهد. مطلب با توضیحاتی درباره اندام ماهی آغاز میشه و در ادامه٬ ماهی مرحله به مرحله تشریح میشه. به ترتیب آبششها٬ شکم٬ تخمها (در ماهی ماده) و بیضهها (ماهی نر)٬ جگر٬ کیسه صفرا٬ دستگاه گوارش٬ قلب٬ کیسه هوا (کیسهای در دورن بدن ماهیها که با ذخیره هوا در اون٬ ماهی میتونه در عمق مورد نظر بدون صرف انرژی معلق باقی بمونه)٬ کلیه٬ اسکلت٬ چشم و در نهایت مغز!
وسایل مورد نیاز: کارد آشپزخانه تیز
نی پلاستیکی
ادامه مطلب...
اولین سامانه مجازی آموزش و مشاوره کارآفرینی، با عنوان باشگاه سمک آغاز بکار کرد.
در این طرح ملی که با حمایت وزارتخانه¬ها، کانون فارغ التحصیلان دانشگاه ها، بانک آینده و سایر نهادها اجرا می شود، خدمات گوناگون آموزشی رایگان و مشاوره ای برای توسعه و ترویجکارآفرینی و اشتغال به کارجویان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی ارائه می شود.
در این شبکه اجتماعی بومی هر کاربر پس از عضویت و تکمیل مدارک می تواند از 70 میلیون ریال تسهیلات کارآفرینی در قالب دریافت سمک کارت در بخشهای مختلف دوره های آموزشی پایه، مهارت های اشتغال، کارآفرینی عمومی و تخصصی، اخذ مشاوره های تحصیلی، شغلی، مدیریتی و کارآفرینی، خرید کالا و خدمات مورد نیاز بهره مند شود.
دانشچویان و فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور نیز هنگام ثبت نام در این سامانه با انتخاب گروه ثبت نامی خود با عنوان “دانشگاه پیام نور” از خدمات ویژه این گروه بهره مند می گردند.
در این سامانه علاوه بر دوره های آموزشی مجازی رایگان، دوره های مختلف تخصصی مدیریتی، کارآفرینی و خوداشتغالی، خدمات و تسهیلات مالی، خدمات راه اندازی و توسعه کسب و کار، فروشگاه الکترونیک، تالارهای گفتگو و … نیز فعال می باشد.
دانشجویان و فارغ التحصیلان برای ثبت نام و دریافت تسهیلات به سایت باشگاه به آدرس www.samaknet.ir مراجعه فرمایند.
گزارش کارهای آزمایشگاه فیزیک 1 |
||
عنوان گزارش کار |
حجم فایل (MB) |
دریافت فایل |
آونگ ساده |
0.812 |
|
اندازه گیری |
0.628 |
|
اندازه گیری شتاب جاذبه زمین |
0.494 |
|
اندازه گیری ضریب اصطکاک |
0.477 |
|
اندازه گیری فشار هوا با استفاده از قانون بویل و ماریوت |
0.398 |
|
برآیند گیری نیرو ها |
0.512 |
|
تعیین ضریب ثابت فنر و به هم بستن فنر ها به صورت سری و موازی |
0.451 |
|
حرکت پرتابی |
0.831 |
|
حرکت نوسانی فنر |
0.483 |
|
قانون هوک |
0.895 |
به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : دکتر غلامرضا بخشی خانیکی ، عضو شورای آموزشی دانشگاه پیام نور در گفتگوی اختصاصی با پیام نورنا درباره حذف نمرات ردی از معدل کل دانشجویان کارشناسی گفت : بنده موافق حذف نمرات مردودی از معدل کل دانشجویان دانشگاه پیام نور می باشم
دکتر غلامرضا بخشی خانیکی در پاسخ به این سوال که چرا تا الان برخی از بخشنامه ها و آیین نامه های وزارت علوم در دانشگاه پیام نور اجرایی نشده است گفت : مشکل اجرایی نشدن بخشنامه ها و آیین نامه های وزارتی از سال ها قبل در دانشگاه پیام نور وجود داشته و با اینکه بنده و برخی از اعضای شورای آموزشی دانشگاه بارها در شورای آموزشی و به مدیران دانشگاه پیام نور اعلام کرده ایم که نباید در اسکلت و اصل بخشنامه ها و آیین نامه ها تغییری ایجاد شود و تمام آیین نامه لازم الاجرا هست ، ولی با این حال برخی از بندها و قوانین ممکن است بر اساس تصمیم شورای آموزشی تغییراتی جزئی داشته باشد.
این عضو از شورای آموزشی دانشگاه همچنین افزود که جلسات شورای آموزشی دانشگاه معمولا حداکثر هر 2 هفته یکبار تشکیل می شود و مطمئنا در جلسات بعدی این موضوع بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.
دکتر غلامرضا بخشی خانیکی همچنین با بیان اینکه موافق حذف نمرات مردودی از معدل کل دانشجویان پیام نور می باشد عنوان کرد که : حتما بنده موافقت خودم را در جلسه شورای آموزشی دانشگاه اعلام میکنم و امیدوارم در اصل و اسکلت آیین نامه تغییراتی صورت نگیرد و حذف نمرات ردی از معدل کل برای تمام دانشجویان پیام نور اجرا شود.
دکتر غلامرضا بخشی خانیکی یکی از اعضای شورای آموزشی دانشگاه پیام نور و عضو هیات علمی و رئیس بخش کشاورزی دانشگاه پیام نور می باشد که پیش از این سمت معاونت آموزشی دانشگاه پیام نور را نیز بر عهده داشته است.
گزارش کار آزمایشگاه بیوشیمی عمومی-تست مولیش و بندیکت
Download
رمز: (www.glsg.samenblog.com) (با حروف کوچک)
محلولسازی

روش ساخت محلول با غلظت معین
بسیاری از واکنشهای شیمیایی تنها در محیط آبی قابل انجام هستند و برخی دیگر در محیط آبی بهتر انجام میشوند و در نتیجه باید اجزای واکنش در آب یا حلال دیگری حل شود. دلیل این امر جنبش مولکولهای مایعات و تراکم خوب آن است که باعث میشود احتمال برخورد مولکولهای دخیل در واکنش زیاد شود و واکنش بهتر و سریعتر انجام شود.
احتمالاً در تصاویر قدیم، کیمیاگران را دیدهاید که مشغول ساختن محلولهای گوناگون و رنگارنگ هستند.

محلولسازی شامل حلشدن یک مادهی حلشونده (جامد، مایع، گاز) در یک مایع حلال است. حلال میتواند آب یا هر مایع دیگری باشد که قابلیت حلکردن حلشونده را داشته باشد. برای انجام آزمایشهای علمی لازم است مقدار دقیق حلشونده در حلال معلوم باشد. تیترسنجی، واکنشهای خنثیسازی و واکنشهای اکسیداسیون و احیا از جمله مواردی هستند که با محلولسازی سروکار دارند.
معرف تیمول فتالئین : 0.4 گرم تیمول فتالئین را در 600 میلی لیتر اتانول حل نموده و سپس 400 میلی لیتر آب مقطر اضافه نموده و محلول را هم بزنید تا یکنواخت شود و اگر رسوبی در محلول وجود داشت آنرا صاف نمائید.
معرف متیل اورانژ : 0.5 گرم معرف را در یک لیتر آب مقطر حل نمائید.
اسید کلریدریک 0.1 نرمال : 8.28 میلی لیتر اسید کلریدریک غلیظ را به حجم یک لیتر برسانید. یا یک عدد تیترازول 0.1 نرمال به حجم یک لیتر برسانید.
اسید کلریدریک 1 نرمال : 82.8 میلی لیتر اسید کلریدریک غلیظ را به حجم یک لیتر برسانید یا یک عدد تیترازول 1 نرمال به حجم یک لیتر برسانید.
محلول آب مقطر اسیدی : 20 میلی لیتر اسید کلریدریک را با 500 میلی لیتر آب مقطر مخلوط نمائید.
اسید کلریدریک 5 درصد : به ازای هر 5 میلی لیتر اسید کلریدریک، 95 میلی لیتر آب مقطر اضافه نمائید.
اسید کلریدریک 99+1 : به ازای هر یک میلی لیتر اسید کلریدریک، 99 میلی لیتر آب مقطر اضافه نمائید.
محلول اسید نیتریک 0.1 نرمال : 6.9 میلی لیتر اسید نیتریک غلیظ را به حجم یک لیتر برسانید.
محلول 0.1 نرمال سود : 1 گرم NaOH جامد را در آب مقطر حل نمـــوده و در یک بالن ژوژه 250 میلی لیتری به حجم برسانید.
محلول 10 گرم در لیتر سود : 10 گرم سود جامد را در آب مقطر حل نموده و به حجم یک لیتر برسانید.
محلول 4 نرمال KOH : مقدار 250 گرم KOH جامد را در آب مقطر حل نموده و به حجم یک لیتر برسانید.
محلول کلرور استانو : مقدار 5 گرم SnCl2.2H2O را در ده میلی لیتر اسید کلریدریک غلیظ حل نموده و حجم را با آب مقطر به 100 میلی لیتر برسانید. محلول را جوشانده تا رنگ آن شفاف شود، سپس مقداری قلع فلزی به آن اضافه کنید.
محلول دی کرومات پتاسیم 0.05 نرمال : یک عدد تیترازول 0.1 نرمال را به حجم دو لیتر برسانید یا جامد آن را بمدت 2 ساعت در اون در حرارت 120 خشک نموده و 2.4516 گرم را در آب مقطر حل کرده و حجم را به یک لیتر برسانید.
محلول نیترات نقره (جهت شناسائی حضور کلر و برای اطمینان از شستشوی رسوبات) : 17 گرم نیترات نقره را در آب مقطر حل نموده و حجم را به یک لیتر برسانید.
محلول نیترات آمونیوم 20 گرم در لیتر (NH4NO3) : مقدار 20 گرم نیترات آمونیوم را در آب مقطر حل نموده و حجم را به یک لیتر برسانید. محلول باید در حضور معرف متیل رد با آمونیاک تا پیدایش رنگ زرد خنثی شده باشد.
محلول 0.01 نرمال : EDTA یک عدد تیترازول 0.1 نرمال EDTA را به حجم ده لیتر برسانید. یا 37.224 گرم از نمک (Na2H2Y.2H2O) خالص را که در اون در حرارت 80 درجه سانتیگراد خشک شده است وزن نموده و به حجم ده لیتر برسانید.
محلول بافر : (PH=10) مقدار 50 گرم کلرور آمونیوم را در آب مقطر حل نموده و 550 میلی لیتر NH3 غلیظ اضافه نموده و به حجم یک لیتر برسانید.
کلرور باریم 100 گرم در لیتر : مقدار 100 گرم BaCl2.2H2O را در آب مقطر حل و به حجم یک لیتر برسانید.
محلول نیترات نقره 0.05 نرمال : 8.4938 گرم نیترات نقره را که قبلا در اون در حرارت 105 درجه سانتیگراد حداکثر بمدت یک ساعت قرار داده شده را در آب مقطر حل نموده و حجم را به یک لیتر برسانید. همچنین می توانید یک عدد تیترازول 0.1 نرمال را به حجم 2 لیتر برسانید.
محلول سازی :
محلول سازی یکی از متداولترین و در عین حال دقیق ترین کارهایی است که در آزمایشگاه انجام میشود. محلول سازی به معنای ساختن محلول مورد نظر و لازم از محلولهای استاندارد میباشد.
محلولی را استاندارد می گویند که در آن ، رابطه بین مقادیر ماده حلشده و محلول یا رابطه بین مقدار ماده حلشده و حلال بنحوی معلوم باشد. با معلوم بودن مقدار ماده حلشونده و مقدار حلال تشکیل دهنده محلول ، غلظت محلول مشخص میگردد. بسیاری از واکنشها در حالت محلول انجام میشوند و محاسبههای کمی برای اینگونه واکنشها بر مبنای غلظت آنها صورت میگیرد. برای بیان غلظت ، روشهای گوناگونی وجود دارد و محلولهای استاندارد را براساس غلظت بیان میکند.
محلولهای استاندارد کاربردهای زیادی دارند، از جمله در تجزیه های تیترسنجی (تیتراسیون) ، واکنشهای خنثی شدن و واکنشهای اکسیداسیون-احیا و…
برای محلول سازی باید ابتدا با واحدها و روش های بیان غلظت یک محلول، آشنایی کامل داشته باشید:
ادامه مطلب...
عنوان : محلول سازی
هدف آزمایش : تهیه ی محلول با غلظت مشخص توسط نمونه ی جامد و مایع
مقدمه و تئوری :
محلول ؟
محلول ها، مخلوط های همگن اند. محلول ها را اغلب بر اساس حالت فیزیکی آنها طبقه بندی می کنند ؛ محلول های جامد، گازی، و مایع
حلال ؟
معمولاً جزئی از یک محلول را که از لحاظ مقدار بیش از اجزای دیگر است را حلال می نامند. البته کاربرد این واژه اختیاری است و دقت چندانی ندارد. گاهی آسانتر است که جزئی از محلول را با آنکه مقدارش کم است حلال بنامیم. در توصیف محلول های گازی کاربرد واژه های حلال و حل شونده اهمیت چندانی ندارد.
حل شونده ؟
معمولاً جزئی از یک محلول که از لحاظ مقدار کمتر از اجزای دیگر است را حل شونده می نامند.
غلظت ؟
مقدار ماده ی حل شده در مقدار مشخصی حلال یا محلول را گویند.
محلول رقیق: محلولی که غلظت ماده ی حل شده در آن نسبتاً کم باشد.
محلول غلیظ: محلولی که غلظت ماده ی حل شده در آن نسبتاً زیاد باشد.
انحلال پذیری:بیشترین مقدار از یک ماده که در مقدار معینی حلال حل می شود و سیستم پایداری به وجود می آورد.
محلول سیر شده ( اشباع شده ) : محلولی که در آن سرعت حل شدن ماده ی حل شونده ی خالص برابر با سرعت خارج شدن ماده ی حل شده از محلول است. که در نتیجه غلظت ماده ی حل شده، در حال تعادل، ثابت می ماند.
محلول سیر نشده : در این محلول، غلظت ماده ی حل شده، کمتر از غلظت آن در یک محلول سیر شده است.
محلول فوق سیر ( فوق اشباع ) : فقط در صورتی که ماده ی حل شونده جامد باشد، میتوان محلولی تهیه کرد که غلظت ماده ی حل شده در آن بیشتر از غلظت یک محلول سیر شده است. این نوع محلول ها نیم پایدارند و اگر مقدار بسیار کمی از حل شونده به آن افزوده شود، مقدار اضافی رسوب می کند.
○غلظت یک ماده ی حل شده در یک محلول را به شیوه های گوناگون می توان بیان کرد.
انواع غلظت :
- مولاریته (M)
تعداد مول های ماده ی حل شده در یک لیتر از محلول.
مولاریته یکی از پرکاربرد ترین مفاهیم غلظت در شیمی تجزیه می باشد.
این تعریف بر اساس حجم کل محلول استوار است. وقتی غلظت محلول بر حسب مولاریته بیان میشود، محاسبه مقدار ماده حل شده موجود در یک نمونه معین از محلول آسان است. تعداد مولهای جسم حل شده از تقسیم کردن وزن آن بر حسب gr به وزن فرمولی آن (وزن مولکولی ، وزن اتمی ، وزن یونی) بدست میآید.
- درصد وزنی – حجمی (%W/V)
این غلظت برای بیان ترکیب محلولهای آبی رقیق و واکنشگرهای جامد به کار می رود بنابراین یک محلول آبی 5% از نیترات نقره محلولی می باشد که ازحل کردن 5 گرم نیترات نقره درمقدارکافی آب مقطر برای تولید 100 میلی لیتر محلول استفاده شده است.
وزن ماده ی حل شده به گرم
100× ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ = W/V %
حجم محلول به میلی لیتر
- نرمالیته (N)
تعداد هم ارز گرم های ( اکی والان های ) ماده ی حل شده در یک لیتر محلول.
نرمالیته ی یک محلول مانند مولاریته با تغییر دما اندکی تغییر میکند.
- گرم بر لیتر (C)
عبارت است از مقدارگرمهای جسم حل شده دریک لیترمحلول.
گرم جسم حل شده
ـــــــــــــــــــــ = C
لیترمحلول
- مولالیته (m)
تعداد مول های ماده ی حل شونده در یک کیلوگرم حلال
تعداد مول های ماده ی حل شونده
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ = مولالیته ( m)
وزن حلال بر حسب کیلوگرم
مولالیته یک محلول عبارت است از عدد مولهای حل شده در 1000 گرم حلال. مولالیته یک محلول آبی بسیار رقیق همان مولاریته آن محلول است زیرا 1000 گرم آب تقریبا 1000 گرم حجم اشغال می کند.
-کسر مولی (X)
کسر مولی یک جزء از محلول برابر با نسبت عدّه ی مول های آن جزء بر کل مول های تمام موارد موجود در محلول است.
که در آن کسر مولی A و ,... عده ی مول های C , B , A و ... است. مجموع کسر مولی تمام اجزای موجود در محلول باید 1 باشد.
-درصد وزنی (%W)
درصد وزنی یک ماده حل شده دریک محلول عبارتست از:
گرم های جسم حل شده
100× ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ%W =
گرم های حلال + گرم های جسم حل شده
» روش کار «
وسایل :
بشر 100-ml - هم زن شیشه ای - ظرف توزین – پیپت – دو عدد بالن ژوژه 250-ml – ترازو با دقت 1/0 گرم
مواد : محلول HCl غلیظ ، NaOH جامد
1- بالن حجم سنجی را با آب و مایع ظرف شویی شسته و با آب مقطر آبکشی می کنیم.
2- ظرف توزین را شسته و با آب مقطر آبکشی کرده و برای خشــک کردن آن را در دمای 100 در جه ی سانتیگراد ، به مدت یک ساعت درون اتوکلاو قرار می دهیم.
سپس 30 تا 45 دقیقه آن را درون دسیکاتور می گذاریم تا سرد شود و به دمای اتاق برسد.
3- مقداری از نمونه ی جامد را که برای تهیه محلول با غلظت معین محاسبه کرده ایم را به دقت وزن کرده؛
و سپس با مقدار کمی آب مقطر به داخل بالن ژوژه انتقال می دهیم.
4- درِ بالن ژوژه را می بندیم و آن را تکان می دهیم تا نمونه به طور کامل حل شود. بعد آن را با آب مقطر به حجم می رسانیم ( باید خط نشانه ی ظرف، مماس بر گودترین نقطه ی سطح هلالی محلول باشد ) مجدداً درِ بالن را بسته و آن را تکان می دهیم تا محلول به طور کامل همگن شود.
5- اگر ماده ی اولیه ی محلول مورد نظر مایع است، حجم آن را از روی مشخصات شیشه محاسبه می کنیم و با یک پیپت دقیق، مقدار لازم را در بالن ژوژه میریزیم و آن را به حجم می رسانیم.
» بحث و نتیجه گیری«
محاسبات مربوط به این آزمایش :
در آزمایش محلول سازی توسط نمونه ی جامد (NaOH )
هدف ساختن 100ml محلول سود 0.1 M از سود 98% بود :
در آزمایش محلول سازی توسط نمونه ی مایع ( HCl )
هدف ساختن 100ml محلول HCl ، 0.5 M از اسید غلیظ 37% با چگالی 1/19 است.
نتیجه : درپایان بحث، بهترین نتیجه ای که می شود از این آزمایش گرفت این است که ما میتوانیم از یک نمونه ی مایع یا جامد، با کمک گرفتن از روابط شیمیایی و همچنین کار در محیط آزمایشگاه، محلولی با غلظت مشخص بسازیم.
» پاسخ به مسائل «
1- چرا تعیین غلظت محلولها بر مبنای حجم آنها روش مطلوبی نیست؟
زیرا وقتی دما تغییر کند، محلول منبسط یا منقبض می شود و به این ترتیب غلظت بر مبنای حجم تغییر می کند.
راه حل : باید محلولی تهیه شود که مولاریته ی آن، در دمای استفاده از محلول تعیین شده باشد.
2- محلول غلیظ HF، 48% وزنی HF دارد و چگالی آن g/ml 17/1 است. مولاریته ی این محلول چقدر است؟
3- مولاریته ی محلول های 00/6 نرمال HCl، ، چقدر است؟ فرض کنید که خنثی شدن کامل اسیدها موردنظر است.
ادامه مطلب...
این جزوه آموزشی شامل مباحث کامل آزمایشگاه بیوشیمی می باشد
کار تهیه و تنظیم این جزوه آموزشی را آقای علی مولوی از دانشگاه پیام نور مشهد به عهده داشته است.
امیدوارم این جزوه آموزشی برای شما دانشجویان کارایی داشته باشد.
به برخی از فصول این جزوه آموزشی در ذیل اشاره کردیم
1)کاربرد اسپکتروفتومتری
2)آزمایش قند ها یا گلوسید ها
3)واکنش رنگی قند ها
4)واکنش اختصاصی رنگ ها
5)تعیین مقدار گلوکز
6)تعیین مقدار قند احیاءکننده
7)گلوکور اوری
8)لیپید ها یا چربی ها
9)شناسایی گلیسیرول در ترکیب یک گلیسیرید
10)شناسایی یک کلسترول
11)اندازهگیری اندیس صابونی
12)اندیس پراکسید
13)اسیدآمینه و پروتئین
14)آزمایش ساکا گوچی
16) آزمایش اثر PH
شما می توانید این جزوه آموزشی را در دامه مطلب دانلود و استفاده کنید
به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : بعدازظهر مورخ 23 اسفند ماه 1394 ابلاغیه آیین نامه جدید کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) دانشگاه ها به امضاء دکتر شریعتی ، معاون محترم آموزشی وزارت علوم رسید.
امروز نیز مورخ 24 اسفندماه 1393 این آیین نامه توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تمام دانشگاه ها ابلاغ شده است.
بر اساس این آیین نامه ، تعداد واحد های درسی دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 68 الی 72 و کارشناسی پیوسته 130 تا 140 واحد است و ملاک نمره دهی نیز از صفر تا بیست می باشد.
مهمترین و حساسترین تبصره در آیین نامه جدید ، حذف نمرات ردی دانشجویان از معدل کل می باشد که اعلام شده است حداقل نمره قبولی در هر درس نمره 10 می باشد و اگر دانشجویی در هر نیمسال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند ، چنانچه در نیمسال های بعدی ، درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند ، نمره یا تمامی نمرات مردودی قبلی در ریز نمرات تحصیلی دانشجو ، فقط ثبت و باقی می ماند اما این نمره های مردودی در محاسبه میانگین کل دوره (معدل کل) بی اثر و صرفا آخرین نمره قبولی در آن درس ملاک محاسبه میانگین کل دوره خواهد بود.
آیین نامه جدید آموزشی دوره های کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در 33 ماده و 34 تبصره در جلسه 859 در مورخ 16 اسفند ماه 1393 به تصویب شورای عالی برنامه ریزی رسید. و این آیین نامه برای دانشجویان ورودی سال تحصیلی 94-1393 و پس از آن و نیز تمام دانشجویانی که در زمان ابلاغ این آیین نامه ، شاغل به تحصیل هستند لازم الاجرا است و تمام آیین نامه ها و بخشنامه های مغایر با آن لغو و بلا اثر می باشد.
نکته مهم : اگر چه این آیین نامه از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری به کلیه دانشگاه ها ابلاغ شده است اما در دانشگاه پیام نور برای اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در شورای آموزشی دانشگاه می باشد و باید منتظر تصویب آن از سوی شواری آموزشی دانشگاه باشید.
در برخی از وبلاگها که از هیچ موضوعی اطلاع ندارن و بدون اطلاع ادعا کرده بودند که آیین نامه 6 ماه تا 1 سال زمان می برد تا ابلاغ شود و همچنین ادعا شده بود که برای ورودی های قدیم 87 . 88 . 90 اعمال نمی شود ، بهتر است آیین نامه را دریافت و ویرایش کنند و به سرعت در وبلاگ خود منتشر کنند تا متوجه بی اطلاعی خود شوند و به دانشجویان عزیز اطلاعات غلط ندهند!!
به گزارش پایگاه خبری دانشجویان پیام نور (PNUNA.COM) : چند وقتی هست گزارش جدید و مسیر جدیدی در سیستم گلستان پیام نور فعال شده است با نام [ پیشخوان خدمت ] که امکان جدیدی از سوی دانشگاه پیام نور برای دانشجویان می باشد.
سامانه پیشخوان خدمت در سیستم گلستان به منظور دسترسی آسان دانشجویان دانشگاه پیام نور جهت انجام امور آموزشی خود به دور از مراحل سخت اداری و در راستای سیاست راهبردی دانشگاه برای ارتقای سطح رضایتمندی دانشجویان راه اندازی شده است.
از جمله اموری که در پیشخوان خدمت سیستم گلستان انجام می شود شامل :
انجام امور آموزشی دانشگاه برای دانشجویان
تقاضای دریافت مدارک فارغ التحصیلی دانشجویان بصورت پستی
ثبت تقاضای انتقال/ انتقال همراه با تغییر رشته برای دانشجویان
درخواست دفاع از پایان نامه برای دانشجو
درخواست شرکت در جشن دانش آموختگی
و….
نکته 1 : البته فعلا مشخص نیست که چه مواردی در پیشخوان خدمت سیستم گلستان دانشگاه پیام نور فعال شود.
نکته 2 : مسیر و گزارش پیشخوان خدمت فقط برای افرادی فعال می باشد که بدهی شهریه نداشته باشند و بدهی شهریه انها صفر باشد. در این صورت این منو برای انها نیز فعال خواهد شد.
انتظار می رود با حمایت روسای استانی و مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور در سراسر کشور ، گام به گام با استفاده از سامانه پیشخوان خدمت ، کلیه خدمات مورد نیاز دانشجویان دانشگاه پیام نور را از طریق این سامانه ارائه شود.

نام کتاب : رفتارشناسی تماس جنسی
نویسنده : دزموند موریس
ناشر : پارس بوک
زبان کتاب : پارسی
تعداد صفحه : ۱۶۸
قالب کتاب : PDF
حجم فایل : ۲,۹۶۰ کیلوبایت
توضیحات : صمیمی بودن به معنای نزدیک بودن است و میبایست در ابتدای امر روشن نمود که مقصود از نزدیک بودن صرفا به مفهوم لغوی آن است.لذا به تعبیر این کتاب زمانی دو فرد نزدیک و صمیمی اند که در تماس بدنی با یکدیگر قرار گیرند. هدف ما بحث درباره ی طبیعت این تماس است، خواه فشردن دست دیگری باشد یا جفتگیری با او، زدن دست به پشت کسی باشد یا سیلی زدن به صورتش، مانیکور کردن ناخن کسی باشد و یا انجام عمل جراحی بر روی او، هنگامی که دو فرد به طور فیزیکی همدیگر را لمس می کنند اتفاق ویژه ای می افتد. غرض از نوشتن این کتاب تمرکز بر روی این پدیده ی ویژه است. روش من در این کار شیوه ی یک جانور شناس است که در رشته ی رفتار شناسی تربیت یافته که کارش مشاهده و تجزیه و تحلیل رفتار حیوانات است. در این مورد خاص توجه خود را به حیوانی بنام انسان محدود نموده ام و سعی کرده ام آنچه را که مردم انجام می دهند، نه آنچه را که می گویند و نه حتی آنچه را که میگویند انجام میدهند، بلکه کاری را که عملا بدان مشغولند مورد مشاهده قرار دهم. متاسفانه ما روز بروز بیشتر غیرقابل لمس میشویم و از یکدیگر فاصله میگیریم، بدون اینکه خود متوجه آن شده باشیم. این عدم تمایل به تماس فیزیکی با پرت افتادگی عاطفی نیز همراه بوده است. گویی انسان شهر نشین جدید زرهی بر علیه عواطف و احساسات برتن نموده و با دست مخملی در دستکش آهنین می رود تا از درک احساسات نزدیکترین کسان خویش نیز بیگانه گرد
ادامه مطلب...
تشرح موش یکی از جالب ترین موارد آزمایشگاهی برای دانشجویان است. این عمل معمولا در آزمایشگاه های زیست جانوری انجام می شود.
ادامه مطلب...
دانلود جزوه بیوفیزیک – دکتر دانشور