![]()
|
دانشجويی؟ دانش آموزی؟ كنكوريی؟ مهندسي؟ دكتري؟ يا ...
چند درصد از توان مغزت استفاده می كنی!؟
همهی رویاهای ما میتواند به حقیقت بپیوندند اگر و فقط اگر جرات دنبال کردن آنها را داشته باشیم.
هر اقدام بزرگی ابتدا محال به نظر می رسد.
باید برای به دست آوردن آنچه تاکنون نداشتیم٬ آنچنان باشیم که تاکنون نبوده ایم!
دکتر شاهين فرهنگ، مدرس تکنيکهاي موفقيت ، ضمن بيان توضيحاتي در خصوص سيستم بدن انسان ، به تشريح مغز انسان پرداخت و گفت:
پيچيده ترين سيستم وجودي، مغز انسان است چرا که اگر رگ هاي مغز را از هم باز کنيم مي تواند 4 دور به دور کره زمين بگردد،
اگر انسان از 100 درصد توان مغز خود استفاده کند، مي تواند دو ميليون کتاب 500 صفحه اي را حفظ کند،
اگر از 50 درصد آن استفاده نمايد، مي تواند در ده رشته تخصصي مدرک دکتري اخذ نمايد
ولي متاسفانه ما انسانها فقط از 12 درصد توان مغز خود بهره مي بريم
و يادگيري زبانهاي خارجي و هم چنين استفاده از ذهن به بهترين
شكل و ساده ترين روش ممكن را آموزش داده است.
• جلسه اول : آرامش( به چه صورت آرام و خونسرد باشیم)
• جلسه دوم : دلايل تندخوانی
• جلسه سوم : تندخوانی ( قسمت اول)
• جلسه چهارم : تندخوانی ( قسمت دوم)
• جلسه پنجم : تندخوانی ( قسمت سوم)
• جلسه ششم : تندخوانی همراه با درک
• جلسه هفتم : آموزش روش اسکن و به کارگیری آن
• جلسه هشتم : یادداشت برداری صحیح – کلمات کلیدی – الگوی یادگیری
• جلسه نهم : انجام تمرینات (یادداشت برداری صحیح – کلمات کلیدی – الگوی یادگیری)
• جلسه دهم : اصول صحیح مطالعه( قسمت اول)
• جلسه یازدهم: اصول صحیح مطالعه( قسمت دوم)
• جلسه دوازدهم: اصول صحیح مطالعه – شرایط مطالعه
• جلسه سیزدهم: شرایط مطالعه( قسمت دوم)
• جلسه چهاردهم: شرایط مطالعه( قسمت سوم)
• جلسه پانزدهم : تكنيكهای تقويت حافظه ( قسمت اول)
• جلسه شانزدهم : تكنيكهای تقويت حافظه ( قسمت دوم)
• جلسه هفدهم : تكنيكهای تقويت حافظه ( قسمت سوم)
• جلسه هجدهم : تكنيكهای تقويت حافظه ( قسمت چهارم)
• جلسه نوزدهم : تكنيكهای تقويت حافظه ( قسمت پنجم)
• جلسه بیستم : تكنيكهای تقويت حافظه ( قسمت ششم) – تاثیر تغذیه بر مغز
• جلسه بیست و یکم: تكنيكهای تقويت حافظه ( قسمت هفتم) – تکنیکهای به خاطر سپاری اعداد
• جلسه بیست و دوم: تكنيكهای تقويت حافظه ( قسمت هشتم) – تکنیکهای به خاطر سپاری و فهمیدن مطالب
• جلسه بیست و سوم: تكنيكهای تقويت حافظه ( قسمت نهم)
• جلسه بیست و چهارم: تكنيكهای تقويت حافظه ( قسمت دهم) – انجام تمرینات تقویت حافظه
• جلسه بیست و پنجم: تکنیکهای بهتر یادگیری زبانهای خارجی
• جلسه بیست و ششم: تکنیکهای یادگیری مطالب محاسباتی و زود آموزی در کلاس درس
• جلسه بیست و هفتم: تکنیکهای حفظ روحیه و اعتماد به نفس
1- مکان، مکان، مکان
بطور جدی قصد دارید به هدفتان دست پیدا کنید؟ یک محل مناسب برای خودتان پیدا کنید. میتوانید از کتابخانه، کلاس های مطالعه، و یا حتی یک کلاس خالی استفاده کنید.
2- عادت کنید: به انجام روزانه تکالیف
مـطالعه دروس بطور سطحی آنهم یک شب قبل از امتحان نمی تواند موفقیت شما را تضمین کند. سعی کنید هر روز بـرای مطـالـعه درس هـمـان روز وقت بگذارید. از وقت اضافه میان کلاس ها برای مـرور درس ساعت بعد استفاده کنید.
3- کمک هست! دنبال آن بروید تا پیشرفت کنید
چه نمرات شما بالا باشد، چه کمترین نمره ها را بگیرید، باز هم تحت هر شرایطی میتوانید توانایی های خود را ارتقا بخشید. در مورد روش های یادگیری مطالب بیشتری مطالعه کنید. ارتباطتان را با اساتید و معلمان خصوصی افزایش دهید. از راهنمای مطالعه و مراکز خدمات آموزش و کمک آموزشی کمک بگیرید.
4- یادداشت برداری کنید
از یک دفترچه یادداشت یا تقویم دیواری استفاده کنید. برای انجام تکالیف روزانه خود وقت بیشتری را در نظر بگیرید. سعی کنید تکالیف خود را زود تر از موعد مقرر انجام دهید و خودتان را برای امتحانات از قبل آماده کنید.
5- انرژی بگیرید – غذا، خواب، ورزش
خستگی و استرس قابلیت ادراک و میزان حافظه را کاهش می دهند. غذای مناسب بخورید، به طور مرتب ورزش کنید، و به اندازه کافی بخوابید.
6- حرفه ای عمل کنید: با آمادگی کامل سر کلاس ها حاضر شوید و از تمام مطالب یادداشت برداری کنید
سعی کنید تا آنجایی که می توانید غیبت نداشته باشید. استفاده از یادداشت های دیگران نمی تواند به اندازه نوشته های شخصی، برایتان مفید باشد. زمان یادداشت برداری به مسائلی که روی آنها تاکید می شود و مثال های مختلف توجه بیشتری مبذول دارید. سوال پس از اتمام درس؟ بله، در پایان کلاس نزد استاد بروید و پرسش های خود را مطرح نمایید. سعی کنید تمام مطالب را به تدریج مطالعه کنید تا شب قبل از امتحان با توده ای از مطالب جدید روبرو نشوید.
7- کنفرانس و کتاب درسی: "تصویر بزرگتر" را در نظر بگیرید
درس خواندن در دانشگاه نیازمند فهم این مطلب است که چگونه اطلاعات مختلف کنار هم جمع شده و تصویر بزرگتری را بوجود می آورند. نگاهی به خلاصه دروس، فهرست، سر فصل، عناوین و سر تیترها بیندازید تا راحت تر بتوانید اطلاعات موجود را سازماندهی کنید.
8- کاری کنید تا مطالب کلیدی در ذهنتان باقی بمانند
فعال باشید! برای خودتان مثال بیاورید، از روش های تقویت حافظه استفاده نمایید، خلاصه برداری کنید، لغات کلیدی را به خاطر بسپارید، زیر مطالب مهم خط بکشید، و در حاشیه کتاب نکات مهم را یادداشت کنید. سعی کنید درس را برای خود جذاب کرده و از قدرت خلاقیت بیشتری استفاده کنید.
9- فکر می کنید نکات کلیدی را فراموش نمی کنید؟ ثابت کنید
اصلاً مهم نیست که تا چه اندازه به طور قابل قبول متوجه مطلبی می شوید، در هر صورت اگر آنها را مرور نکنید از یادتان می روند. پیش از امتحان، نکات مهم را بدون اینکه به یادداشت ها و کتاب و جزوات نگاه کنید، در ذهنتان مرور کنید. می توانید به پرسش های آخر هر فصل نیز مراجعه کرده و بدون کمک گرفتن از کتاب، به آنها پاسخ دهید.
10- خودتان را برای هر مدل امتحانی آماده کنید
تا جایی که ممکن است سعی کنید نوع امتحان توانایی های شما را محدود نکند. خودتان را برای هر مدل امتحانی آماده کنید ( به عنوان مثال امتحان تستی). دستور العمل انجام امتحان را به خوبی مطالعه کنید و ببینید که برای پاسخ دادن به هر سوال چه مدت زمانی در نظر گرفته شده. از پرسش های آسان تر شروع کنید تا اعتماد به نفستان افزایش پیدا کند.
منبع: آموزش.اینفو
اضطراب امتحان نوعي ناآراميو تشويش است كه به علت نگراني و ترس در حين، قبل و بعد از امتحان تجربه ميشود. معمولا همه اضطراب را تجربه ميكنند ولي برخي از دانشجويان، در مييابند كه اضطراب به حدي در يادگيري و امتحانات آنها دخالت ميكند كه نمراتشان را جدا تحت تاثير قرار ميدهد.
در اين مورد چه كاري ميتوان انجام داد؟
خوشبختانه ميتوان تا حد زيادي از دخالت اضطراب در عملكرد جلوگيري نمود. ابتدا، مهم است كه بدانيد، نبايد اضطراب را كاملا حذف كرد و اضطراب موجب آمادگي براي امتحان ميشود. شما ميبايست اضطراب را در حد قابل كنترل كاهش دهيد. آمادگي براي امتحان بيش از نيمياز اين مبارزه است. همه كلاسها را شركت كنيد و دريابيد چه چيزهايي را بايد ياد بگيريد و زمان امتحان چه وقت است. كارها را به گونهاي انجام دهيد كه مانع از انباشته شدن آنها براي امتحان شويد. كارايي خود را در عادتهاي مربوط به مطالعه بالا ببريد. با داشتن يك برنامه مطالعه، از اوقات تلف شده استفاده كنيد.
در جايي مطالعه كنيد كه قادر به تمركز باشيد. علاقه خود را به تكليف زياد كنيد و توجه تان را بطور كامل معطوف آنها نماييد. از روش (مرور اجمالي، سوال كردن، خواندن، از بر خواندن، مرور) براي خواندن متون استفاده كنيد. اوراق خلاصه برداري تهيه كنيد. از خود بپرسيد، كدام اطلاعات مهم هستند. شركت در گروهها با انگيزه مشابه كمك كننده است. بسياري از دانشگاهها مراكزي دارند كه ميتوانند به شما در بهبود روشهاي مطالعه و مهارتهاي امتحان كمك كنند. معمولا مشاورههاي رايگان در اختيار دانشجويان ميباشد. بطور كلي ميتوان گفت كه دانشجويان منظم و داراي اعتماد به نفس، كه از عادات مطالعه موثري نيز برخوردارند، عملا نسبت به ديگراني كه نمرات پايين تر ميگيرند، زمان كمتري را براي مطالعه مصرف ميكنند.
بنابراين چگونه اعتماد به نفس خود را بدست آوريم؟
با خود صحبت كنيد. تحقيقات نشان ميدهد كه دانشجويان داراي اضطراب امتحان، هنگاميكه با خودشان حرف ميزنند تقريبا هميشه منفي باف هستند و خود را شكست خورده ارزيابي ميكنند. براي مثال با خود ميگويند : همه همكلاسيهاي من از من باهوش تر و سريع تر هستند. من هميشه امتحاناتم را خراب ميكنم. اگر امتحانم را خوب ندهم، رشته ام را عوض ميكنم. سوالها گيج و گمراه كننده هستند.
درباره آنچه به خودتان ميگوييد، هوشيار باشيد. تلاش كنيد افكار منفي را درباره خودتان يادداشت كرده و سپس با هر يك از آنها، با يك عبارت مثبت مبارزه كنيد خودتان را مانند يك دوست تشويق كنيد. تكرار عبارات مثبت درباره خودتان، موجب برنامهريزي مجدد ذهن براي موفقيت به جاي شكست ميشود.
راهكارهاي ديگر
� مجسم كنيد كه كارتان را بخوبي انجام دادهايد و به هدف رسيدهايد.
� هدف خود را كسب رتبه بالا قرار دهيد. با گفتن اينكه من رتبه پاييني خواهم گرفت پس چرا اينقدر مطالعه كنم خود را معاف نسازيد.
� خودتان را با ديگران مقايسه نكنيد.
� در مورد اينكه چه چيز به خوبي پيش ميرود و چه چيز را بايد اصلاح كنيد، مهارت پيدا كنيد.
� با يك برنامه روزانه به جمع آوري دادهها بپردازيد.
� به جاي طفره رفتن از مطالعه، به خودتان بعد از هر مورد مطالعه پاداش دهيد.
� روش تنش زدايي را به گونهاي تمرين كنيد كه تبديل به يك پاسخ يادگرفته شده اتوماتيك گردد.
� دستيابي به يك تمركز كاملا راحت را هدف خود قرار دهيد. وقتي شما تمركز داريد، همه انرژي تان متمركز كار ميشود و آن را با نگران شدن به هدر نميدهيد.
� از خودتان با تغذيه مناسب و خواب كافي مراقبت كنيد.
� زمان را براي ورزش منظم تنظيم كرده و اين برنامه را اجرا كنيد.
راهبردهايي براي امتحان
قبل از امتحان :
� يك روز قبل از امتحان آزموني را كه حتي الامكان شبيه آزمون واقعي است، انجام دهيد.
� خلاصه برداريهاي خود را مرور كنيد تا درك كلي از مطالب بدست آوريد. اين عبارتها را با زبان خودتان بازخواني كنيد.
� به اندازه كافي بخوابيد و از مصرف مواد كافئين دار كه موجب بالا رفتن اضطراب ميشود، خودداري كنيد.
� يادتان باشد كه خودتان را تشويق كرده و جلوي پيامهاي انتقادي را بگيريد.
� زماني را براي احساس آمادگي و نيز حضور به موقع در جلسه امتحان قرار دهيد. از هم كلاسيهاي مضطرب كه درباره امتحان صحبت ميكنند، اجتناب كنيد.
در امتحانات تستي :
� تست را بطور كامل نگاه كنيد. دستورالعمل را بخوانيد، روش خود را طراحي كرده و وقت را تنظيم نماييد.
� ابتدا به آسانترين سوال پاسخ دهيد. توجه تان را روي تست متمركز كنيد. وقت و انرژي خود را با نگران شدن و فكر كردن به عواقب خراب كردن امتحان، با كنجكاوي درباره اينكه ديگران چه ميكنند، هدر ندهيد.
� اگر سوالي را نميدانيد آن را علامت بزنيد.
� به خودتان بگوييد، شايد آن سوال را مطالعه كردهايد و وقتي دوباره به آن برگرديد، ميتوانيد جواب بدهيد.
� اگر احساس اضطراب كرديد، از روشهاي تنش زدايي استفاده كنيد. چشمانتان را ببنديد. سه نفس عميق بكشيد و به سراغ تكليف برويد.
در امتحانات تشريحي :
� افكارتان را در يك فهرست مختصر سازماندهي كنيد، به دنبال كلمات كليدي، مقايسه كردن، مقابله كردن، توصيف كردن و شناسايي كردن بگرديد.
� با يك خلاصه كوتاه، يك عنوان يا جمله خاص شروع كنيد. سپس نكات ديگر را بنويسيد. سردرگم نباشيد. به ياد بياوريد كه استاد روي چه چيزهايي تاكيد داشته است.
در امتحانات چند گزينهاي :
� قبل از اينكه به گزينههاي مختلف نگاه كنيد، به جواب خودتان فكر كنيد. جوابهاي غلط را جدا كنيد و حدسهاي آموزشي بزنيد. (مگر مواردي كه جريمه سختي براي پاسخهاي غلط منظور شده باشد. )
� بعد از اينكه به سوالاتي كه ميدانستيد جواب داديد، به سراغ آنهايي برويد كه علامت نزدهايد. در هر زمان فقط روي يك سوال فكر كنيد.
� اگر وقتتان در حال اتمام است، روي سوالهايي كه ميدانيد و يا بيشترين ارزش را دارند، متمركز شويد.
� همه وقت باقي مانده را به مرور و كامل كردن جوابها بپردازيد. تنها در صورت اطمينان قطعي پاسخها را تغيير دهيد.
بعد از امتحان :
� به خودتان بخاطر تلاشي كه كرديد پاداش دهيد.
� با ديگران به سراغ سوالات امتحان نرويد. مهم نيست كه چطور امتحان دادهايد، وقتي نتيجه امتحان را گرفتيد، متوجه ميشويد.
اقدام نهايي :
� اگر هنوز هم پس از بكار بستن اين پيشنهادات احساس اضطراب ميكنيد، شايد بهتر باشد كه با يك مشاور ملاقات كنيد.
انتقاد سازنده
� ديدگاه انسانها نسبت به دنيا و آنچه در اطرافشان ميگذرد متفاوت است و ملاكهاي ارزشگذاري آنها نسبت به رويدادها و افراد به نوع ديدگاهشان بستگي دارد. به همين دليل بديهي است كه در روابط آنها با هم، اختلاف نظر پيش آمده و نسبت به افكار، ارزشها و رفتارهاي يكديگر انتقاد ميكنند. انتقاد ميتواند مثبت و سازنده و يا منفي و مخرب باشد و عوامل متفاوتي بر آن موثر است. بايد توجه كرد كه نحوه انتقاد كردن در عكس العمل طرف مقابل و ميزان پذيرش او تاثير بسزايي دارد. توجه به نكات زير به شما كمك ميكند تا بتوانيد انتقادات خود را به نحو سازندهاي ابراز كرده و از آن نتيجه بگيريد :
� قبل از شروع انتقاد بهتر است فرد را مورد تحسين قرار داده و برخي نكات مثبت او را متذكر شويد. البته تحسين را با چاپلوسي و تملق نبايد اشتباه گرفت، هميشه ميتوان موضوعي حقيقي را براي ستايش پيدا كرد و آن را با ظرافت بيان نمود. بديهي است تعريف نبايد غير واقعي باشد چون در اين صورت فرد مقابل متوجه بي اساس بودن كلام ستايشگر خويش خواهد شد و آن را جدي نخواهد گرفت.
� براي اينكه درك صحيحي از موقعيت داشته و انتقادتان به واقعيت نزديكتر باشد بهتر است خود را منصفانه بجاي ديگران بگذاريد و از دريچه چشم آنها نگاه و احساس كرده و بعد به داوري بنشينيد.
� بهتر است زماني كه كار از كار گذشته و ديگر نميتوان تغييري در شرايط ايجاد كرد از انتقاد خودداري كنيد، اين كار مثل آب درهاون كوبيدن بوده و تنها اثر آن خدشه دار شدن روابط است.
� تكرار يك انتقاد ثمري نداشته و موجب حساس شدن و عصبانيت فرد مقابل ميشود. اين كار نه تنها مشكل را حل نخواهد كرد بلكه بر بار عاطفي مساله افزوده و هر بار واكنش در برابر آن را شديدتر ميكند.
� گاهي شخص در مواجهه با انتقاد احساس ميكند كه طرف مقابل ميخواهد تلويحاً به او بقبولاند كه "من از تو بهترم، چون تو اين عيب را داري" براي پيشگيري از بروز اين سوء تفاهم بهتر است عيب خود را در آن مورد به زبان بياوريد و بعد انتقاد كنيم. مثلاً اگر ميخواهيم به دوستمان بگوييم" تو هميشه دير ميآيي" بهتر است بگوييم "يكي از عيبهاي من تأخير و دير آمدن است، ميبينم كه شما هم مثل من هستيد و اغلب دير ميآييد".
� در سخنان طرف مقابل حقيقتي را پيدا كنيد و حتي اگر با مجموعه سخنان او موافق نيستيد، او را تاييد كنيد، اين كار باعث ميشود او هم احساس پيروزي كرده و با آمادگي بيشتري پذيراي حرفهاي شما باشد.
� در زمان انتقاد لازم نيست همه گذشته فرد را مورد سرزنش قرار دهيد و يا همه شخصيت او را زير سوال ببريد، توجه كنيد كه فقط بر همان مورد خاص مد نظر خود تاكيد كنيد و او را مطمئن سازيد كه انتقاد شما فقط درباره يكي از صفات و يا رفتارهاي اوست ونه كل شخصيتش.
� بجاي فلسفه بافي و سخنرانيهاي پيچيده در مورد نظرات خود، سعي كنيد صادقانه احساسات خود را در زمان مواجهه با رفتار انتقاد آميز و به طور محترمانهاي بيان كنيد و به او نيز اجازه دهيد تا احساساتش را ابراز نمايد.
تمركز
� تمركز، توانايي هدايت فكر بسوي موضوعي خاص و حفظ توجه بر روي آن است. بايد گفت تمركز فكر ذاتي نبوده و ميتوان آن را با تمرينهايي بهبود بخشيد. راهكارهاي زير ميتوانند شما را در جهت حفظ تمركز و كاهش حواس پرتي ياري دهند.
� سر و صداي محيط، شلوغ بودن اتاق و ميز مطالعه از عوامل بيروني اختلال تمركز ميباشند. سعي كنيد حتيالامكان در محيط آرام و ساكت مطالعه نموده و ميز و محل مطالعه خود را تميز و مرتب كنيد.
� گاهي در حين مطالعه يادتان ميايد كه بايد به دوستتان تلفن كنيد و يا كار ديگري انجام دهيد، اين موضوع باعث كاهش تمركز شما ميشود، يك راه حل براي كاهش اينگونه عوامل دروني اينست كه هنگام مطالعه يك دفترچه يادداشت كنار خود بگذاريد تا اگر چيزي به ذهنتان رسيد و فكرتان را مشغول كرد آن را يادداشت كنيد و ذهن خود را از آن موضوع آزاد سازيد.
� وقتي متوجه ميشويد كه روي موضوع مورد مطالعه تمركز نداريد و حواستان پرت شده به خودتان بگوييد : "اينجا باش!". توجه خود را به سوي موضوع برگردانيد و حتي الامكان اين حالت را حفظ كنيد. هر بار كه متوجه شديد حواستان متوجه چيزي غير از موضوع مورد نظر شده اين عبارت كوتاه را تكرار و بر روي هدف اصلي متمركز شويد. هر چه بر اين روش مداومت بيشتري داشته باشيد، احتمالا روزهاي بعد كمتر مجبور خواهيد شد اين عبارت را تكرار كنيد.
� خود را آموزش دهيد كه نسبت به محركهاي بيروني بي تفاوت باشيد. با خود قرار بگذاريد وقتي صدايي از بيرون ميشنويد، وقتي تلفن زنگ ميزند و يا دوستي وارد اتاق ميشود بي توجه باشيد مثل اينكه هيچ كدام از اين محركها در اطرافتان وجود ندارد و تنها راه ارتباط شما با محيط خارج موضوع درسي است.
گاهي پرهيز از فكر كردن به موضوعاتي خاص غير ممكن است و بهرحال اين موضوعات گوشهاي از ذهن شما را اشغال كرده اند. بهتر است براي تفكرات خود برنامه ريزي كنيد و هر روز ساعت خاصي را براي فكر كردن در مورد اين قبيل مسايل در نظر بگيريد تا بدون هيچ تشويشي به آنها فكر كنيد. بايد مراقبت كنيد تا ذهنتان مانند كاروانسرايي نباشد كه هر فكري به آن وارد و هر موقع خواست از آن خارج شود.
سعي كنيد ذهن خود را تمرين دهيد كه هر فكر براي ورود اجازه گرفته، كار خود را در زمان معين انجام دهد و سپس خارج شود. اين تمرين ابتدا حالتي آگاهانه دارد ولي به مرور بصورت عادتي ذهني در ميآيد.
� يكي از عواملي كه باعث بهم خوردن تمركز ميشود، خستگي ذهني است.
� بهتر است مدت زمان طولاني و متوالي مطالعه نكنيد و پس از حدود 5/1 ساعت مطالعه، زمان استراحت كوتاهي در نظر بگيريد.
آيا براي اشتغال خود بذري پاشيدهايد؟
يافتن شغل يكي از اصلي ترين دغدغههاي دوران دانشجويي است. حتي در حين انتخاب رشته، ابتدا فرصتهاي شغلي آن را مد نظر قرار ميدهند. با اين وجود، بسيارند افرادي كه پس از فارغ التحصيلي به هر دري ميزنند تا جذب كار شوند ليكن ناكام ميگردند و البته تعدادي از افراد نيز بلافاصله، جذب بازار كار ميشوند.
شايد شما هم در ذهن خود با اين سوال دست و پنجه نرم كردهايد كه چرا برخي از افراد بهراحتي مشغول بكار ميشوند و برخي ديگر خير؟ در پاسخ بايد گفت كه اكثر اين افراد از دوران دانشجويي مهارتهايي براي يافتن شغل كسب نموده اند و بدين وسيله بذر اشتغال خود را در بسياري از مراكز پاشيده اند. يافتن شغل نياز به برخي آگاهيها و مهارتهايي دارد كه به برخي از آنها اشاره ميگردد :
با اساتيد خود ارتباط برقرار كنيد .
علاقه مندي و تلاشگري خود را به آنها نشان دهيد، زيرا اساتيد ميتوانند علاوه بر راهنمايي شما بعنوان كليدهايي در جهت آگاه شدن شما از فرصتهاي شغلي عمل نمايند.
در سمينارهاي مرتبط با رشته و علايق خود، شركت فعال داشته باشيد.
شركت در چنين سمينارهايي علاوه بر آشنا ساختن شما با مباحث جديد رشته خود و خلق ايدههاي نو در ذهنتان، موجب آشنايي شما با متخصصيني خواهد شد كه ممكن است از همكاري شما در آينده استقبال نمايند.
خود را به مهارتهايي از قبيل دانش كامپيوتر و تسلط به يك زبان خارجي مجهز سازيد
- مراكز و ادارات مرتبط با شغل خود را، هم در شهرستان خود و هم در محل تحصيل شناسايي كرده و با آنها ارتباط برقرار نماييد.
- درNGOها يا نهادهاي مردميو سازمانهاي غير دولتي شركت نماييد. فعاليت در چنين مراكزي علاوه بر گسترده تر كردن ارتباطات شما، منجر به افزايش تجربه كاري شما و نيز داشتن سابقهاي مثبت از شما خواهد شد.
- در فرصتهاي كارورزي و گذراندن طرح، قابليتهاي خود را نشان داده و از جان و دل كار كنيد. زيرا اغلب چنين مراكزي ، نيرو هاي كاري مهره هاي خلاق و پر تلاش را جذب خود خواهد نمود.
اهداف خود را بلند اما گامهايتان را كوچك انتخاب كنيد.
انتظار نداشته باشيد كه پس از فارغ التحصيلي يا حتي در دوران دانشجويي، دقيقاً همان شغل و مقاميرا بدست آوريد كه در پي آن بودهايد. شما بايستي ابتدا مهارت، شايستگي و فروتني خود را در كارهاي محوله و گاه حتي خرد، اثبات كنيد تا در مسير بالا رفتن از پلكان ترقي قرار گيريد.
ياد بگيريد كه چگونه با اعتماد به نفس بالا، خود و تواناييهايتان را به ديگران ارائه كنيد.
براي مثال شما بايستي هنگام تقاضاي شغل مشخصات، تواناييها، سوابق، علايق كاري،. ... (رزومه) خود را بطور مكتوب همراه داشته و در زمان مقتضي آن را ارائه كنيد و نيز مهارتهاي خود را براي برقراري ارتباط بهتر بالا ببريد.
خلاقانه فكر كنيد.
ذهن خود را باز و آزاد بگذاريد تا به تمام راههايي كه از آن طريق به نوعي ميتوان كار آفريني نمود فكر كنيد.
هرگز از شكست نترسيد.
انديشمندي ميگويد : «به ياد داشته باش كه هر پيروزي بزرگي پس از چند بار شكست بدست ميايد. شكستهاي مكرر مانند پيكهايي هستند كه در جاده منتهي به پيروزي حركت ميكنند.»
و كلام آخر آن كه:
تو بايد آنچنان دانشجوي زبردست و پرتواني باشي كه حتي قبل از آن كه تو در جستجوي كار باشي، كار در جستجوي تو باشد.
منبع: دفتر مركزي مشاوره وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري
چگونه ميتوانيم موفقيت خود در آموزش درسهاي حفظي را به حد اكثر برسانيم؟
اين پرسشي است كه در اين مقاله به آن پاسخ داده ميشود. روشهاي پيشنهادي در اين مقاله برگرفته از اصول و تجربيات روانشناسي نوين است.
قانون اول تقويت حافظه: تجسم
تجسم كلمهاي است همرديف حافظه
سوال : بياد بياوريد دستگيره درب منزل شما چه رنگي است وچه شكلي دارد ؟
اگر بياد آورده باشيد حتما به اين علت بوده كه توانسته ايد تصوير درب منزل خودرا بياد آورده باشيد و اين اتفاق زماني انجام مي شود كه شما تصوير دستگيره درب خودرا خوب تجسم نموده باشيد
تجسم و حافظه دومفهوم كاملا به هم نزديك هستند هر چه حافظه شما قوي تر باشد تجسم شما هم قويتر خواهد بود و هر چه تجسم شما قويتر باشه حافظتون قويتر خواهد بود
پس اين كلمه ها را خوب بخاطر مي سپرديد اگر شما در اون يك دقيقه به اون كلمه ها نگاه مي كرديد متوجه مي شديد كه تمام اونها قابل تجسم بودند واگر شما هر كدام از اونها رو وقتي خونديد تو ذهنتون هم اونا رو تجسم ميكرديد حتما نمره خوبي مي آورديد
اگر هم ميخواهيد حافظه خود را تقويت كنيد سعي كنيد تجسم خودرا تقويت كنيد و هر چيزي رو كه ميخواهيد حفظ كنيد تجسم كنيد .
اگزنمره شما خيلي پايين بوده حتما اين كلمات را تجسم نكرده ايد براي اينكه نمره نسبتا خوبي در اين امتحان كسب كنيد اولين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه اين كلمات را تجسم نماييد يعني شما
بارها شنیده ایم كه دانش آموز یا دانشجویی می گوید :
(دیگرحال و حوصله خواندن این كتاب را ندارم ) و یا (۱۰ بار خواندم و تكرار كردم ولی بازهم یاد نگرفتم) در این موارد مشكل چیست ؟ آیا بایددهها بار درس راتكراركردتا یادگرفت ؟ مطمئنا" اگر چنین باشد ، مطالعه كاری سخت و طاقت فرسا است . اما چنین نیست. واقعیت آن است كه این گروه از فراگیران ، روش صحیح مطالعه را نمی دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند .
یادگیری و مطالعه ، رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یكدیگر دارند، تا جایی كه می توان این دو را لازم و ملزوم یكدیگر دانست. برای اینكه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه ای فعال و پویا داشت.
شیوه صحیح مطالعه ،چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:
▪ زمان مطالعه را كاهش میدهد.
▪ میزان یادگیری را افزایش میدهد .
▪ مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می كند.
▪ بخاطر سپاری اطلاعات را آسانتر می سازد.
برای داشتن مطالعه ای فعال وپویا نوشتن نكات مهم درحین خواندن ضروری است تابرای مرورمطالب،دوباره كتاب رانخوانده ودر زمانی كوتاه ازروی یادداشتهای خودمطالب رامرور كرد .
یادداشت برداری ، بخشی مهم و حساس از مطالعه است كه باید به آن توجهی خاص داشت . چون موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین خواهد كرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را كاهش خواهد داد. خواندن بدون یادداشت برداری یك علت مهم فراموشی است.
منبع: آموزش.اینفو
آيا ميتوان احتمال موفقيت را تعيين كرد؟
بلي! به شرطي كه معلوم باشد چقدر به خودتان اطمينان داريد و چقدر خود را باور كردهايد. شما ميتوانيد بر اساس ارزيابيهاي خود از آمادگيهاي دروس و با حساب دو دوتا چهارتا، احتمال قبولي و موفقيت خود را در امتحانات و يا كنكور تشخيص دهيد. به راستي چه قدر خود را باور داريد؟
باورها نياز به تفكرمنطقي هم دارند، اگر از تفكر منطقي برخوردار باشيد و واقعيتها را آن چنان كه هست، ببينيد و بپذيريد، راحتتر خواهيدبود.
اين بدان معنا نيست كه اصلاً اضطراب نخواهيدداشت، بلكه ميتوانيد اضطراب خودتان را تعديل و كنترل كنيد. ادامهي تفكر منطقي، منجر به شكلگيري باورهايي پايدار و پويا خواهدشد. اين همه اصرار بر اصلاح نگرشها، تفكر منطقي و رسيدن به باورهايي درزندگي، بي دليل نيست، باور كنيد!
قدرت باورها
نميگوييم به خود تلقين كنيد كه در بهترين رشته قبول خواهيدشد، ولي تأكيد ميكنيم حداقل به اندازهاي كه كاركردهايد، به خود باور داشتهباشيد. راحت و منطقي بپذيريد كه اين قدر كار كردهايد و زحمت كشيدهايد و تا اين حد لياقت و حق شماست. نه خود را كمتر ببينيد و نه متوقع باشيد. بزرگان به اهميت نقش باورها در زندگي تأكيد فراوان داشتهاند. «خود باوري» يعني پذيرش خود، يعني قبول واقعيتها، يعني كنار گذاشتن ترديدها و دودليها، يعني تسلط بر خود، و نتيجهي همهي اينها، يعني آرامش. عجله نكنيد. دست و پايتان را گم نكنيد. در شك و ترديد نباشيد. اضطرابتان را كنترل كنيد و مراقب روحيهي خودتان باشيد.
شايد اين جملهي معروف امام خميني(ره) را شنيدهباشيد كه: «اساس همهي امور باور انسان است.» نمونههايي از اين قبيل زياد داريم. آنتوان چخوف هم ميگويد: «انسان همان چيزي است كه باور دارد.» اينها جملاتي رؤيايي نيستند، بلكه عين واقعيت هستند. شنيدهايد و ديدهايد كه در مسابقات حساس ورزشي از جمله بازيهاي فوقالعاده مهم فوتبال، بازيكنان به دليل ترس از نتيجهي بازي، دچار اضطراب و دلهرهي شديد ميشوند. مربيان كارآمد و باهوش سعي ميكنند با روشهاي ممكن، اضطراب بازيكنان راكنترل كرده وخود باوري را در آنها تقويت نمايند. شما هم بايد نقش اين چنين مربياني را براي خود ايفا كنيد.
كليد: به تواناييها و آمادگيهاي خود، باور داشته باشيد.
قدرت شكها
آدم شكاك به جايي نميرسد. اگر شما كسي هستيد كه براي قدم به قدم فعاليتها و برنامههايتان دچار شك و ترديد ميشويد، بايد در مورد احتمال موفقيت خودتان هم شك كنيد. ضعيف كار كردهايد؟ بپذيريد كه بايد به اندازهي كارتان بهره ببريد. قوي كار كردهايد؟ چرا نبايد به چيزي كه استحقاقش را داريد، برسيد؟ چرا اين همه شك، اين همه ترديد و دودلي؟ شما كارتان را كردهايد، به خدا توكل كنيد و باقي چيزها و مصلحت خود را به او واگذار كنيد. همان گونه كه باورها، قدرت عظيمي در ايجاد انگيزه دارند، شكها هم در مقابل، انگيزهها را تحليل ميبرند. بدترين زمان براي شك وترديد، همين زمانها هستند، يعني وقتي كه ميخواهيد كار مهمي انجام دهيد. اصلاً آن قدر وقت نداريد كه بخواهيد شك كنيد. شكها فقط زمان را تلف خواهندكرد. اگر امروز به خاطر شك، برنامه و روش خود را تغيير داديد، از كجا معلوم چند روز و چند هفته بعد دوباره شك نكنيد.
شكسپير ميگويد: ترديدها به ما خيانت ميكنند. ما را ازكوشش برحذر ميدارند و از پيروزيهايي كه به احتمال زياد نصيب ما خواهند شد، محروم ميسازند.
كليد: به شكها و ترديدها زياد ميدان ندهيد به خصوص وقتي داريد به پايان كار نزديك ميشويد.
قدرت شانس
كساني كه باورهاي ضعيفي دارند و به شكهاي خود زياد ميدان ميدهند، خود را با شانس واقبال دلخوش ميسازند. واگذار كردن نتيجهي كار به شانس، نوعي رفع مسؤوليت و در واقع بيمسؤوليتي است. اصلاً اعتقاد به شانس، يعني شك داشتن به موفقيت، يعني ترس ازمبارزه و يعني عدم توانايي در كنترل اوضاع. ترسو نباشيد، متزلزل نباشيد، سررشتهي امور را از دست ندهيد. به تواناييهاي خودتان تكيه كنيد.
كليد:
به هيچ وجه احتمال موفقيت خودتان را در امتحانات و كنكور به شانس و اقبال واگذار نكنيد.
منفي انديشي
نگاه منفي نسبت به حوادث و رويدادهاي زندگي، اگر چه تا حدي از ويژگيهاي عمومي انسانها محسوب ميشود، ولي در تعدادي از افراد بيشتر است. اصولاً بعضيها آدمهاي بدبيني هستند و شايد به تعبير درستتر، ياد گرفتهاند كه بدبين باشند. انسانهاي بدبين بيش ازحد، منفي انديش بوده و هميشه به دنبال جمعآوري اطلاعات و شواهد و دلايلي براي احتمال عدم موفقيت خود هستند. شما جزو كدام دسته هستيد؟
از نظر تيپ شخصيتي، خودتان را آدمي خوشبين يا بدبين ارزيابي ميكنيد؟ كنكوريهاي بدبين بيشتردنبال عوامل كاهندهي روحيه ميروند. واقعاً چه دليلي دارد كه مثل يك كارآگاه دنبال شواهد باشيد و بالأخره به خودتان ثابت كنيد كه موفق نميشويد!
كليد:
منفي انديشي در كنكورمساوي است با كمترين احتمال نتيجهگيري و موفقيت.
پر برنامگي
يكي ازاشتباهات خطرناك كنكوريها، پربرنامگي و شلوغ كاري است. اين خطر به خصوص، دانشآموزاني را تهديد مينمايد كه فكر ميكنند عقب ماندهاند و يا كساني كه خيلي هيجاني و احساساتي هستند. دانشآموزاني هستند كه حتي تا آخرين فرصتهاي باقيمانده، كلاس ميروند، معلم خصوصي
دارند، كتاب ميخرند، به دنبال تستهاي اين دبير و آن دبير ميگردند، تنها درس ميخوانند، گروهي درس ميخوانند، شبها تا ديروقت بيدار ميمانند و سعي ميكنند صبحها خيلي زود از خواب برخيزند و…، اينها بالأخره با هول و هراس به روز آخر و جلسهي كنكور ميرسند. روند منطقي برنامه يك دانشآموز كنكوري ايجاب ميكند كه از وقت خود استفادهي بيشتر و بهتر ببرد، نه اين كه آن رابا تنوع وشلوغ كاري هدر دهد. پربرنامگي در چنين روزهايي، نشانهي بيبرنامگي و آشفتگي است. كساني كه برنامهي روزانهي خود را پر از موضوعات كاري مختلف ميكنند، از نظم ذهني خوبي برخوردار نيستند و به طور حتم به كمك نياز دارند. اگر چنين وضعيتي داريد، براي كاهش موضوعات كاري تلاش كنيد، درست نيست كه با يك دست
چند هندوانه را برداريد!
كليد: تنوع و حجم زياد برنامهها، نشانهي خوب كاركردن نيست، بلكه بيانگر بي نظمي ذهني است.
منطقي انديشي
در مقابل منفي انديشي، نميگوييم مثبت انديش باشيد، ولي بايد منطقي باشيد. اگر منفي انديش فقط دنبال شواهد منفي است، نميگوييم شما هم فقط به دنبال عوامل مثبت باشيد وهمه چيز را خوب ببينيد. ما منطقي انديشي را توصيه ميكنيم. يعني به همان اندازه كه به نكات منفي توجه داريد به نكات مثبت نيز بايد بيانديشيد. همان گونه به شواهد و نشانههاي عدم موفقيت فكر ميكنيد به شواهد و نشانههاي موفقيت نيز توجه داشتهباشيد. اگر احتمال ميدهيد كه قبول نميشويد، براي احتمال قبولي هم درصدي در نظر بگيريد.
هيچ عاملي در كنكور، مانند داشتن افكار و نگرشهاي منفي به عنوان ترمز موفقيت عمل نميكند. اين نكته در روزهاي آخر نقش بيشتري دارد. پس خيلي مواظب افكار، نگرشها و روحيهي خود باشيد.
كليد:
به اندازهاي كه به احتمال عدم موفقيت خود فكر ميكنيد، به احتمال موفقيتتان نيز بيانديشيد.
نتيجهگيري:
- به تواناييها و آمادگيهاي خود، باور داشته باشيد.
- به شكها و ترديدها زياد ميدان ندهيد به خصوص وقتي داريد به پايان كار نزديك ميشويد.
- به هيچ وجه احتمال موفقيت خودتان را در امتحانات و كنكور به شانس و اقبال واگذار نكنيد.
- منفي انديشي در كنكورمساوي است با كمترين احتمال نتيجهگيري و موفقيت.
- تنوع و حجم زياد برنامهها، نشانهي خوب كاركردن نيست، بلكه بيانگر بي نظمي ذهني است.
- به اندازهاي كه به احتمال عدم موفقيت خود فكر ميكنيد، به احتمال موفقيتتان نيز بيانديشيد.
منبع: کلاس کنکور
چطور مطالعه كنيم؟
براي درس خواندن خود يك هدف كلي را در نظر بگيريد و هميشه نگاهتان به آن هدف باشد .اين هدف به شما نيرو و انگيزه ميبخشد و جهت كلي درس خواندن شما را معين ميكند. زندگي شما را چگونگي آرزوهايتان تعيين ميكند . آرزوهاي قبول شدن در رشتههاي خوب را در سر بپرورانيد و مهم تر اينكه خود را لايق قبول شدن در اين رشتهها بدانيد.
تلقين مثبت نقش مهمي را در موفقيت شما ايفا ميكند ، قبل از ورود به كلاس درس و جلسه امتحان چند بار به خود بگوييد:«من آمادهام». طوري درس بخوانيد كه هر روز يك گام به مهمترين هدف تحصيلي خود نزديكتر شويد. بخش عمدهاي از موفقيت و عدم موفقيت شما در تحصيل، توسط كساني تعيين مي شود كه با آنها رفت و آمد ميكنيد دوستان خود را از بين شاگردان خوب كلاس انتخاب كنيد، «اگر ميخواهيد با عقاب پرواز كنيد نميتوانيد با بوقلمون راه برويد.» براي اين كه به موفقيتهاي بزرگ دست پيدا كنيد بايد در آزمون پشتكار قبول شويد. خود را براي ناملايمات و سر خوردگيهاي احتمالي كه ممكن است در مسير موفقيتهاي تحصيلي براي شما پيش آيد آماده كنيد و ديگر هراسي به خود راه ندهيد. اگر تا كنون در درستان موفق نبودهايد به خود بگوييد كه تواز اين پس ميتواني خوب درس بخواني و نگذاري عدم موفقيت براي شما تبديل به يك باور ذهني شود. همانگونه كه مايك تاد، تاجر فرانسوي ميگفت : من هرگز فقير نبوده ام اما ور شكسته ام، زيرا فقر يك قالب فكري و ورشكستگي حالتي گذرا است .
هر چه ذهنتان آزادتر باشد بهتر ميتوانيد درس بخوانيد ، پس ذهن خود را از مطالب بيفايده انباشته نكنيد .
آن چه را بايد در طول روز انجام شود در يك دفتر يادداشت كوچك بنويسيد.
تمام لوازم التحريري را كه نياز داريد در يك جعبه بگذاريد تا وقتي خواستيد شروع به درس خواندن كنيد در دسترستان باشد.
براي درس خواندن حتي المكان جايي را انتخاب كنيد كه در آن كارهاي ديگر صورت نميگيرد.
وضعيت ظاهري محلي كه در آن درس ميخوانيد نقش تعيين كنندهاي در نظم فكري شما دارد،قبل از درس خواندن وقت كوچكي را به منظم كردن محل مطالعه اختصاص دهيد.
وضعيت نور و تهويه مناسب اتاق مطالعه تان را، كنترل كنيد.
به محض اين كه نشستيد مطالعه را آغاز كنيد، اگر براي مدت طولاني پشت ميز بنشينيد ولي مطالعه اي صورت نگيرد خود به خود موضوعات ديگري به فكر شما خطور ميكند.
هر بار كه مي خواهيد مطالعه را شروع كنيد قسمتهاي از قبل خوانده شده را مرور مختصري كنيد و اگر قسمت هايي برايتان نا آشنا بود آن را دوباره بخوانيد.
قبل از شروع هر فصل نگاهي اجمالي به آن بيندازيد و با موضوع كلي مطالب و سر فصل هاي آن آشنا شويد.
هنگام مطالعه اگر فكري خارج از درس به ذهنتان آمد آن را پس نزنيد،خيلي آرام به خود بگوييد «الان وقت درس خواندن است» سپس آن فكر را در دفتر يادداشت كوچكي بنويسيد تا در فرصت مناسب به آن بپردازيد.
اگر فكري به شدت ذهنتان را در گير كرد و تشخيص داديد كه ديگر درس خواندن در اين شرايط موثر نيست، مطالعه را رها كرده و سعي كنيد كه آن مساله را براي خود حل كنيد.
قبل از ورود به كلاس درس حتما مطالعهاي سريع و اجمالي به موضوعي كه قرار است در آن جلسه تدريس شود داشته باشيد، اين مطالعهي اوليه ميتواند به شما اطلاعات كلي بدهد و اشتياقتان را در مورد موضوع تدريسر بر انگيزاند و در نتيجه بازده شما را در كلاس درس افزايش دهد.
پس از اين كه مطالب دشوار كتاب فهميديد، خلاصه ي آن را به زباني ساده در حاشيه كتاب و يا در دفتري جداگانه بنويسيد.
تصاوير مجازي از مطالب و ايدههايي كه ميخوانيد بسازيد و اگر ميتوانيد آن را با زبان طنز در آميزيد.
سعي كنيد مطالبي را كه ميآموزيد با دانستههاي قبلي خود پيوند بزنيد يا مورد مقايسه قرار دهيد.
منبع: ايسنا
افراد موفق براي افزايش كارآيي خود، خود را تحت فشار قرار ميدهند. اما افراد ناموفق بايد توسط ديگران رهبري شوند و تحت فشار قرار بگيرند.
شما از موفقيت چه تعريفي داريد و اصلاً انسانهاي موفق چه ويژگيهايي دارند و به وسيله چه مهارتهايي به اين مرحله دست پيدا كردهاند؟ كودكان خردسال در زير يك سالگي در صورتي كه بتوانند با گرفتن كمك از دسته مبل و پشتي از حالت نشسته بايستند احساس موفقيت دارند. كودك دو ساله وقتي خودش را موفق ميداند، كه بتواند قلم در دست بگيرد و دايرههايي نه چندان كامل بر روي كاغذ بكشد. كودك 4 ساله زماني در ذهن موفقيت را حس ميكند كه بتواند با كشيدن قدش، دكمه اف اف را بزند و در را باز كند و اين در حالي است كه تا به حال كوتاه بودن قد اين اجازه را به او نميداده.
وقتي وارد دبستان ميشويم با حل يك مساله رياضي مشكل كه نياز به فكر كردن داشته، احساس نشاط و موفقيت ميكنيم. همين طور كه به پيش ميرويم ملاكهاي موفقيت متنوع و متفاوتتر ميشود. و اين موضوع نشان دهنده اين است كه موفقيت يعني رسيدن به آنچه در ذهن براي ما به عنوان يك خواسته هنوز محقق نشده و آرزوي رسيدن به آن را داريم.
درست است كه هدفها و خواستهها با هم متفاوت است. اما اصول رساندن انسانها به موفقيت اصولي تقريباً ثابت است و با متغيرهايي مثل سن، جنس، مليت و... قابل تغيير نيست. مثلاً همه ما ميدانيم كه اگر تلاش كنيم حتماً نتيجه بهتري ميگيريم يا اگر پشتكار داشته باشيم حتماً ميتوانيم براي رسيدن به هدف خوش باورتر و اميدوارتر باشيم.
بنابراين در ادامه ميخواهيم شما را با اصولي در اين رابطه آشنا كنيم كه ميتواند الفباي گام برداشتن در مسير برنامه و طرحهاي زندگي شما باشد. پس به نكات زير خوب فكر كنيد و در صدد عمل كردن به آن برآييد.
1-موفقيت چهرهشناس نيست، تفكرات و روشهاي خود را تغيير دهيد. براي اينكار روش افرادي را كه در زمينهاي خاص و مدنظر شما به هدف رسيدهاند كشف كنيد و به همان روش عمل كنيد.

2- سنگ هاي بزرگ را پيش از ديگر سنگ ها برداريد. در ابتداي هر روز كاري را انجام دهيد كه از كارهاي ديگرتان مهمتر و سختتر است و نياز به انرژي بيشتري دارد.
3- برنامهريزي داشته باشيد. نگران زمان مصرف شده براي برنامهريزي نباشيد. شما چند برابر زماني را كه براي برنامهريزي صرف ميكنيد نتيجه و بازده كاري دريافت ميكنيد.
4- از لذتهاي آني بگذريد. افراد موفق كساني هستند كه آمادهاند تا لذتهاي كوتاه مدت را به تعويق بياندازند و با كار و تلاش نتايج ارزشمند وبلند مدتي را در آينده بدست آورند.
5- فراتر از وظايف خود عمل كنيد. صرف نظر از اينكه كارتان چيست، بيشتر و بهتر از آنچه از شما انتظار ميرود كارايي داشته باشيد. با اين روش اعتماد به نفس خود را افزايش داده و غلبه بر تنبلي را آسانتر ميكنيد.
6- اهداف خود راجزء به جزء دنبال كنيد. يكي از روشهاي غلبه بر تنبلي اين است كه به جاي آنكه به تمام كار بزرگي كه در پيش روي شماست فكر كنيد، ذهن خود را روي قسمتي از كار كه الان در پيش رو داريد يا تا چند روز آينده طبق برنامهريزي بايد انجام دهيد متمركز كنيد.
7- مديريت شخصي داشته باشيد. افراد موفق براي افزايش كارآيي خود، خود را تحت فشار قرار ميدهند. اما افراد ناموفق بايد توسط ديگران رهبري شوند و تحت فشار قرار بگيرند.

8- زمانهاي انرژي فوقالعاده خود را در روز شناسايي كنيد
9- مرتب خود را تشويق كنيد و نسبت به زندگي حس خوبي داشته باشيد. خودتان را دوست داشته باشيد و جملات در حال گذر از ذهن را در جهت حفظ احترام و توانايي شخصي به كار ببريد. نكات مثبت وقايع را ببيند. به جاي مأيوس شدن به دنبال راه حل باشيد.
10- در مورد هر شخصي ساعات بخصوصي از شبانه روز بهترين زمان انجام كار است. اين زمان را بشناسيد و دشوارترين كارهايتان را در اين ساعت انجام دهيد.
منبع: تبيان
مقدمات و شرايط اوليهي لازم براي آغاز مطالعه چيست؟
آيا تا كنون دقت كردهايد كه هر جلسهي مطالعهي شما چگونه شروع ميشود؟
شايد كمتر دقت كرده باشيد كه يكي از نقطه ضعفهاي اساسي بيشتر دانشآموزان به نحوهي آغاز مطالعه باز ميگردد.
مطالعه بدون كسب آمادگيهاي لازم، مانند شنا كردن بدون يادگيري مهارتهاي شنا است. كسي كه بيمقدمه وارد مطالعه شود، علاوه بر اين كه چيز زيادي ياد نخواهدگرفت، زمان زيادي را هم از دست خواهدداد.
مكان مطالعه
دانشآموزان در خصوص مكان مطالعه عادتهاي متفاوتي دارند. مطالعه در منزل، پارك و كتابخانههاي عمومي از رايجترين مكانهاي مطالعه محسوب ميشوند. آن چه در اين باره بايد بدانيد اين است كه محيط و مكان مطالعه علاوه برداشتن شرايطي چون سكوت و آرامش، بايد تا حد امكان ثابت و بدون تنوع باشد. اگر واقعاٌ ميخواهيد با تمركز مطالعه نماييد بايد سعي كنيد كه خود را به محيط يكنواخت و ثابت عادت دهيد. بنا بر اين فضاهاي عمومي مانند پارك، براي يك مطالعهي جدّي، مكان مناسبي محسوب نميشود. تغييرات مكرر در دكور اتاق و يا مكان مطالعه نيز چون مخلّ تمركز ميشوند توصيه نميگردد.بعضيها دوست دارند موقع مطالعه كسان ديگري مانند دوستان دور و برشان باشند. اگر هدف از اين كار مطالعهي
گروهي و رفع اشكال باشد خوب است، اما در هر حال، بايد زمانهايي براي مطالعهي فردي -به صورت تنها- در نظر گرفته شود.
اگر ميتوانيد -و امكانات لازم را داريد- بهترين مكان براي مطالعهي توأم با تمركز، منزل خودتان و البته يك اتاق مشخص است و اگر عليرغم فراهم بودن امكانات و شرايط وهمكاري اعضاي خانواده، باز دوست داريد كه در فضاهاي ديگري مطالعه نماييد، احتمالا بايد در نيّت جدّي خود براي درس خواندن شك كنيد.
كليد:
براي مطالعهي جدّي و توام با تمركز، يك فضاي ثابت و يكنواخت بهترين مكان است.
ادامه مطلب...
با بکار بستن نکات زیر مهارت تند خوانی را در خود تقویت کنید:
1- مکثــها و توقفهای چشمان خود را حین مطالعه سطور کــاهش دهید. این همان تمرکزهای لحظه ای بروی حروف و واژه ها اسـت. مـا هنگام خواندن هر یک از سطرهای یک مـتـن چشمان خود را بصورت جهشی بسمت جلو حرکت می دهیم اکنون هر میزان که ما این مکثـها و جهشــها را کـاهش دهیـم سـرعـت خـوانــدنمان نیز افزایش می یابد. تـــعداد این توقفها معمولا در افراد کند خوان به 7 بار در هر سـطر میرسد اما شما میتوانید این تعداد مکث را به 3 بار در هر سطر کاهش دهید.
نکته:هنگام مطالعه چشمان خود را در طول سطور حرکت دهید و نه سر خود را.
نکته: برای کاهش مکث ها و توقفها میبایست حوزه دید خود را افزایش دهید. برای این منظور شما باید سعی کنید تا تصاویر واقع در گوشه چشمان خود را بدون اینکه بطور مستقیم به آنها نگاه کنید،ببینید.
نکته:اجازه ندهید حین مطالعه دیدتان دچار سرگردانی گردد.
2- واژه ها را گروه بندی کنید. ما دیگر آموخته ایم که چگونه حروف را با یکدیگر ترکیب کرده و کلمات را خوانده و درک کنیم. اکنون باید بیاموزیم که دسته ای از کلمات را با یکدیگر ترکیب کرده و یک جمله را در آن واحد بخوانیم. و در قدم بعدی باید بیاموزیم که چگونه جملات را دسته بندی کرده و مفهوم کلی یک پاراگراف را استخراج کنیم.
نکته: ثابت شده که دسته بندی واژه ها قوه ادراک و فهم را افزایش میدهد. بطور کلی مفهوم را آسانتر میتوان از یک دسته واژه استخراج کرد تا از کلمات منفرد و حتی حروف تک.
3- هیچگاه به عقب باز نگردید. اغلب افراد عادت کرده اند هنگام مطالعه به عقب بازگشته و واژه ها و یا قسمتهایی از متن را که بدرستی متوجه نشده اند را بازخوانی کنند. این کار فقط از سرعت خواندن شما میکاهد. شما میتوانید با مطالعه تکمیلی قسمتهایی که بدرستی متوجه نشده اید را درک کنید. شاید با خودتان بگویید که این باز خوانی مجدد هم زمانبر است. اما باز گشت مکرر به عقب برای بازخوانی قسمتهای درک نشده به مراتب وقت گیر تر از مطالعه مجدد یک مطلب به روش تند خوانی ست.
4- هدفمند مطالعه کنید. هدف خود را از مطالعه هر مطلبی از پیش تعیین کنید. که چه نوع اطلاعاتی را میخواهید کسب کنید. این کار سبب میگردد تا شما اطلاعات غیر ضروری و حاشیه ای را در فرایند مطالعه حذف کنید.
5- فقط کلمات و مفاهیم کلیدی را مطالعه کنید. ما برای نگاشتن مطالب ناگزیریم پاره ای دستورات نوشتاری و ساختار صحیح جملات را رعایت کنیم. اما هنگام خواندن نه.40 تا 60 درصد کل یک متن از واژه ها و حروف بی اهمیت و غیر ضروری (البته برای درک آن) تشکیل یافته است. مانند حروف ربط مانند"و" و "یا". بیاموزید تنها اسمها و افعال را بخوانید. نکات و مفاهیم اصلی یک پاراگراف را یافته و آن را در ذهن بسپارید و جزئیات خارج از موضوع اصلی را حذف کنید.
6- با صدای بلند مطالعه نکنید. سرعت ادا کردن و صحبت کردن بسیار کمتر از ظرفیت یادگیری و مطالعه شماست. در فرایند مطالعه میبایست فقط چشمها و مغز درگیر باشند. سرعت قوه بینایی شما بسیار بیشتر از سرعت تکلم شماست. بنابراین از تلفظ حروف و واژه ها حین مطالعه خودداری کنید. اما مسئله اصوات به همین جا ختم نیمشود. ما حین خواندن در ذهن خود نیز اصوات مرتبط با حروف و واژه ها را بیان میکنیم. این همان ندای درون شماست زمانی که به اصطلاح در دلتان مطلبی را میخوانید. یعنی ما پس از دیدن یک کلمه صبر میکنیم تا صدای مرتبط با آن کلمه (تلفظ) در ذهنمان کامل شود سپس به سراغ کلمه بعدی میرویم. این عادت نیز سرعت مطالعه شما را کاهش میدهد. به یاد داشته باشید که حذف کامل این صداها در مغز و ذهن غیر ممکن است اما میتوان آنها را به حداقل رساند.
7- در محیط مطالعه خود هر عاملی که موجب پرت شدن حواس شما میگردد را حذف کنید.
8-هر میزان که شما با واژگان و اصطلاحات یک زبان آشنا تر ومانوس تر باشید درک بهتری نیز از متون نگاشته شده به آن زبان خواهید داشت. بنابراین تا میتوانید واژه و اصطلاح جدید بیاموزید.
9- تمرین کنید، تمرین کنید. تا میتوانید تند خوانی را تمرین کنید. تند خوانی نیز همچون سایر مهارتها نیاز به ممارست دارد.
10- تمرکز خود را حین مطالعه حفظ کنید. بدین مفهوم که در حین خواندن مطلبی در آن واحد به چیز دیگری فکر نکنید.
امتحان معيار ارزشيابي دانستهها و تواناييهاي شماست و شما ميتوانيد از آن بعنوان ابزاري براي ارزيابي مهارت هاي يادگيري خود استفاده كنيد. اما شرايط فيزيكي و ذهني وجود دارد كه عملكرد شما در حين امتحان را تحت تأثير قرار ميدهد. بنابراين لازم است پاره اي نكات را هنگام امتحان رعايت كنيد.
براي عملكرد بهتر در امتحان توصيه هاي زير را بكار بنديد:
1. با آمادگي كامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شويد. وسايل مورد نياز مثل مداد، خودكار، ماشين حساب، لغت نامه و ساعت را به همراه داشته باشيد. با اين كار همه چيز در دسترس شما خواهد بود و نيازي به قرض گرفتن وسايل ديگران پيدا نخواهيد كرد.
2. با اطمينان خاطر و آرامش كامل در امتحان شركت كنيد. مثبت انديشي كنيد. همواره اين جملات را در ذهن خود تكرار كنيد: " من براي امتحان كاملا آماده ام و به خوبي از عهده آن برمي آيم. " نگراني را از خود دور كنيد. هر گاه احساس نگراني كرديد، چند نفس عميق بكشيد تا آرام شويد. قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نكنيد. بهتر است بدانيد كه نگراني همچون يك بيماري مسري قابل سرايت به ديگران است.
3. آرام ولي هوشيار باشيد. اگر حق انتخاب داريد، مكان مناسبي را براي نشستن انتخاب كنيد. نيمكتي را انتخاب كنيد كه بر روي آن فضاي كافي براي كار داشته باشيد. به پشتي نيمكت تكيه دهيد و راحت باشيد.
4. در ابتدا نگاهي گذرا به سؤالات بيندازيد. حدودا 10% از وقت خود را براي اين كار صرف كنيد. كلمات كليدي ( در سؤالات ) را مشخص كنيد و براي پاسخ دادن به سؤالات زمانبندي كنيد. در حاليكه سؤالات را ميخوانيد، نكاتي كه به ذهنتان ميرسد و ميتوانيد مفيد باشد را در كنار آنها يادداشت كنيد.
5. براي پاسخگويي به سؤالات از يك برنامه منظم پيروي كنيد. ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهيد و بعد به آنها كه نمره بيشتري دارند. سپس به ترتيب به سوالاتي پاسخ دهيد كه:
- مشكل تر هستند.
- جواب دادن به آنها وقت بيشتري ميگيرد.
- نمره كمتري دارند.
6. در امتحانات تستي براي انتخاب پاسخ درست دقت كنيد.
- ابتدا پاسخهايي را كه ميدانيد اشتباه است، كنار بگذاريد.
- اگر تست نمره منفي ندارد، از بين پاسخهاي باقي مانده، پاسخ صحيح را انتخاب نماييد و يا حدس بزنيد.
- اگر امتحان نمره منفي دارد و شما دليل خاصي براي انتخاب پاسخ خود نداريد، حدس نزنيد.
- شك نكنيد، معمولا اولين گزينه اي كه انتخاب ميكنيد، پاسخ صحيح است. پس پاسخ خود را تغيير ندهيد، مگر اينكه واقعا به نتيجه قطعي رسيده باشيد.
7. در امتحانات تشريحي، قبل از پاسخ دادن به سؤالات خوب فكر كنيد.
- ابتدا نكات مهمي را كه راجع به سؤالات به دهنتان ميرسد، در چرك نويس يادداشت كنيد.
- اين نكات را به ترتيب شماره گذاري كنيد.
- سپس آنها را تنظيم كرده و پاكنويس كنيد.
8. در پاسخ به سؤالات تشريحي، به اصل موضوع بپردازيد و حاشيه نرويد.
- در جمله اول موضوع اصلي را بيان كنيد.
- مقدمه اي براي آن بنويسيد.
- سپس موضوع را با جزئيات بيشتري شرح دهيد.
- به سؤال توجه كنيد و فقط به آنچه از شما خواسته شده پاسخ دهيد. از توضيحات غير ضروري و مثالهاي اضافي بپرهيزيد.
9. ۱۰٪ از وقت امتحان را براي مرور مطالب كنار بگذاريد.
- براي ترك كردن جلسه امتحان عجله نكنيد.
- در انتها تمام سؤالات را مرور كنيد.
- مطمئن شويد كه به تمام سؤالات پاسخ داده ايد.
- پاسخها را يك بار ديگر بخوانيد و در صورت لزوم جمله بندي، املاي كلمات و … را تصحيح كنيد.
10. وقتي نتيجه امتحان را گرفتيد، آن را بررسي كنيد.
- به اشكالات خود توجه كرده و سعي كنيد در آن زمينه بيشتر مطالعه كنيد.
- براي امتحانات آخر سال، سؤالات امتحانات كلاسي را دوره كنيد تا اشتباهات گذشته را تكرار نكنيد.
- بهترين روش يادگيري را كه براي شما مؤثر بوده، انتخاب كنيد.
- روشهايي كه براي شما كارآيي لازم را نداشته، كنار بگذاريد.
- سعي كنيد بهترين روش را پيدا كرده و بر روي آن تمرين كنيد تا به نتيجه مطلوب برسيد.
منبع: آموزش.اینفو
سالها پيش «جاسوسين» جامعهشناس آمريكايي نوشت: در اين كشور (ايالات متحده آمريكا) يك موج هيستريك (رفتار نا آگاهانه) به وجود آمده كه همه دانشآموزان بايد به هر شكلي كه شده است وارد دانشگاه شوند، بدون در نظر گرفتن اين نكته كه استعداد، توان و علاقه به تحصيل در دانشگاه را داشته يا نداشته باشند. چنين عقيده و انديشهاي باعث ميشود كه بسياري از اين نوجوانان، بعدها تاوان و جريمة خودخواهي پدر و مادرشان را به بهاي از دست دادن سلامت جسم و روان خود بپردازند و در نتيجه به عدهاي تحصيل كردة بي سواد، سرگشته و انگيزه از كف داده مبدل شوند. اين جامعهشناس درادامه متذكر ميشود كه چرا ما استعدادها و علاقههاي جوانان خود را محك نميزنيم.؟
زندگي دانشجويي، مثل يك آزمايشگاه 4 ساله است؛ مهم است كه اين روزها را چطور بگذراني؛ به ويژه تو، تازه وارد عزيز!
اگر بخواهيد زندگي دانشجويي را فقط با درسخواندن پر كنيد، پس از پايان اين عمر كوتاه ميفهميد چه كلاهي سرتان رفته. در حقيقت دانشگاه در زندگي آدم چيزي غير از صد و چهل و خردهاي واحد است كه بايد آنها را گذراند و از شرشان راحت شد. اينجا جايي است كه 4 سال وقت به تو هديه ميكنند كه اگر دانشجو نميشدي آن را نداشتي؛ بايد ميرفتي سربازي يا سراغ يك كسب و كار آبرومندانه.
اما حالا با دانشجوشدن دستكم 4 سال وقت داري كه به خودت برسي. وقتي دانشجو هستي وقت پيدا ميكني رمان بخواني، سينما بروي، تمام مجلات و روزنامهها را بجوي و خلاصه اينكه ميتواني كارهايي را كه در زمان غيردانشجويي يا وقتش نيست يا حسش، انجام بدهي. پس اين 4 سال را زندگي كنيد اما به 140 واحد هم فكر كنيد.
گروهي از زنان فارغ التحصيل وارد بازار كار مي شوند و بنابر شرايط حاكم به فعاليت مي پردازند اما گروه ديگر ترجيح مي دهند كه شاغل نباشند و در خانه بمانند. بنابراين اين تعداد تخصص را در دانشگاه كسب كرده اند اما آن تخصص را براي جامعه به خدمت نگرفته اند و اين در دراز مدت به ضرر جامعه خواهد بود.
براساس آمارهاي موجود، در كنكور سال گذشته دختران با 63 درصد پذيرش و پسران با 37 درصد توانسته اند به دانشگاه راه پيدا كنند( گزارش اول) كه اين افزايش چشمگير دختران در دانشگاه موضع گيري هاي متفاوتي را در سطح جامعه به همراه دارد. ( گزارش دوم)
برنا در گزارشي علت افزايش حضور دختران در دانشگاه طي سال هاي گذشته را مورد بررسي قرار داد( گزارش سوم) و گزارش بعدي نشان داد كه نحوه انتخاب رشته دختران تاثير زيادي بر ميزان قبولي آنها دارد ( گزارش چهارم) ...و حال سوال اين است كه اين روند چه نتايج مثبت و منفي را براي جامعه به همراه خواهد داشت؟